Green Consumer Study: 26% erkent niet dat er een klimaatprobleem is
Dentsu Benelux schetst met de Green Consumer Study een beeld van de overwegingen van consumenten bij de aanschaf van (duurzame) producten en diensten. Hoe maak je de inzichten van het onderzoek onderdeel van je duurzame marketingstrategie om de 'intention–behavior gap’ te verlagen? Opmerkelijk: 30% vindt duurzaamheid de verantwoordelijkheid van overheden en bedrijven.
De Green Consumer segmentatie helpt merken en organisaties inzicht te krijgen in de verschillende doelgroepen en welke groepen relevant voor hen kunnen zijn. In combinatie met dentsu’s mediaplanning (60+ mediakanalen) platform CCS is het zelfs mogelijk om op segment, consumenten te bereiken. Dit geeft ons niet alleen inzicht in waar we deze groepen het beste kunnen bereiken, maar ook met welke boodschap. Dit betekent dat naast merken ook Ngo’s, startups, sectorinitiatieven, (lokale)overheden hun boodschap en campagnes kunnen laten aansluiten bij de belevingswereld van de te bereiken doelgroep. De Green Consumer Study is een derde product in de rij duurzame Dentsu Benelux-services dat beschikbaar is.
Andere inzichten
Naast beweegredenen en barrières heeft dentsu tevens inzicht in hoeverre duurzaamheid wordt geassocieerd met bepaalde industrieën. In combinatie met dentsu’s CCS-mediaplanning platform kunnen deze inzichten tevens worden verrijkt met socio-demografische gegevens, mediagebruik en lifestyle gegevens.
Green Consumer Study
Uit de Green Consumer Study blijken we 5 groepen te kunnen onderscheiden die grote verschillen in gedrag en overwegingen vertonen. De twee dimensies waarop de meest prominente verschillen zichtbaar worden, zijn: de mate van bereidwilligheid om zijn/haar gedrag aan te passen én in welke mate men duurzaamheid als verantwoordelijkheid voor zichzelf ziet.
1. The Green Activists (5%) – Sterk geëngageerde consumenten die actief bezig is om kennis te vergaren en een duurzamer leven te leiden. Hieronder veel hoogopgeleiden jonge vrouwen met een hoog opleidingsprofiel.
2. The Green Adopters (18%) – Sociaal geëngageerd consumenten die meegaan in het voorbeeldgedrag van The Green Activists, zolang dit niet te veel moeite of geld vraagt. Duurzaam, maar niet ten koste van alles.
3. The Green Bystanders (30%) – Duurzaamheid vindt men de verantwoordelijkheid van overheden en bedrijven. Laagdrempelige gedragsveranderingen worden ondersteund primair vanuit de motivatie tot natuurbehoud en een veilige toekomst van kinderen en kleinkinderen.
4. The Green Indifferents (23%) – Duurzaamheid is geen onderwerp. Je kunt weinig tot niets veranderen. Bij deze jonge doelgroep is de onverschilligheid groot. Andere activiteiten hebben meer urgentie of zijn van groter belang in hun leven.
5. The Green Deniers (26%) – Deze groep erkent niet dat er een klimaatprobleem is. Veelal woonachtig in provincies Limburg, Friesland, Brabant of Flevoland. Groene producten worden ook te duur bevonden.
Antoine Mes, Social Impact & Sustainability Manager dentsu Benelux: ‘Uit ons onderzoek blijkt dat volgens 83% van de Nederlandse consumenten, bedrijven, naast overheden (84%), een belangrijke rol spelen in het bevorderen van duurzaamheid. Dit is dus een geweldige kans voor merken/marketeers om consumenten onderdeel te maken van hun duurzame marketingstrategie. Het promoten van duurzame lifestyles is een belangrijk aspect hierin. Volgens het IPCC, kan dit namelijk de wereldwijde emissies tussen de 40 tot 70% verlagen.’
Bekijk hier de infographic van het onderzoek.