Red Bull wint merkrechtszaak om kleurcombinatie tegen Gorbatschow

Red Bull wint merkrechtszaak om kleurcombinatie tegen Gorbatschow

14-08-2025 (12:47) - Marketing

Op 10 juli gaf het Europese merkenbureau EUIPO Red bull gelijk in zijn bezwaar tegen de merkregistratie van het blikje van het mixdrankje Gorbatschow. Het zilver-blauwe blikje van het Duitse wodkamerk krijgt daarom geen Europese merkregistratie. Een bijzondere overwinning, aldus Bas Kist van Chiever Brand Protection.

Fotocredit: website Chiever Brand Protection

Bij het bewaar tegen Gorbatschow verwees Red Bull naar een kleurmerkregistratie in een specifieke vormgeving, zoals deze op de bekende Red Bull-blikjes staat: een soort vervormd schaakbord in zilver en blauw. Tijdens de procedure begon Red Bull met de stelling dat dit merk een grote bekendheid heeft in Europa. Daarbij overlaadde het bedrijf EUIPO met bewijzen van deze bekendheid.

Het Europese merkenbureau liet zich overtuigen door de indrukwekkende verkoopcijfers, de marketinginspanningen en de prijzen die het merk Red Bull door de jaren heen won. Ja, Red Bull is het meest iconische merk ter wereld en daar maakt deze specifieke vormgeving in de kleuren zilver en blauw een onlosmakelijk deel van uit, zo stelt EUIPO. Ook dit kleurmerk heeft dus een grote reputatie voor energy drinks.

Goede bescherming voor grote merken

Juridisch gezien heeft deze vaststelling een belangrijke consequentie. Merken met een grote reputatie krijgen namelijk hele ruime bescherming. Bij zo’n bekend merk hoef je niet aan te tonen dat er gevaar voor verwarring is met een ander merk, je kunt al een vuist maken als het publiek de merken associeert of een link legt tussen de merken.

Associatie is voldoende

Volgens EUIPO lijkt de hele vormgeving van het Gorbatschow-merk eigenlijk maar heel weinig op het kleurmerk van Red Bull. De enige gelijkenis is dat ze dezelfde kleurencombinatie bevatten, gerangschikt in vlakken met scherpe lijnen. Maar dat is het dan ook. Niemand zal deze merken natuurlijk verwarren, aldus EUIPO. Echter, door de gelijkenis, met name veroorzaakt door de kleuren, zal het publiek toch een link leggen tussen de merken, zo stelt EUIPO.

Daarbij speelt ook de grote bekendheid van het kleurmerk mee en het feit dat het in beide gevallen om (mix) drankjes gaat. En zoals gezegd: bij een bekend merk is een link, een associatie, al voldoende voor een merkinbreuk. Volgens EUIPO probeert Gorbatchow met dit blikje mee te liften op de bekendheid van het Red Bull merk en dat mag niet.

Of Gorbatschow in beroep gaat, is nog onbekend.


Chiever Brand Protection, Bas Kist

Bureaus

Media

Economisch