
Labubu-fabrikant Pop Mart verviervoudigt winst en stijgt voorbij Barbie en Hello Kitty
De Chinese speelgoedfabrikant Pop Mart heeft zijn winst in de eerste helft van het jaar verviervoudigd. Dankzij het succes van de Labubu-pop is het bedrijf op de beurs inmiddels meer waard dan Mattel en Sanrio, de producenten van respectievelijk Barbie en Hello Kitty, vertelde oprichter Wang Ning tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers.
De Labubu-pop is in het afgelopen half jaar enorm in populariteit gestegen. Dat sterren als Rihanna en David Beckham de poppen ook hebben, stimuleert de verkoop. Hoewel de verzamelpoppen eerst vooral populair waren in China, verspreidden de poppen zich de afgelopen maanden ook over de rest van de wereld.
Pop Mart wil daarom nu nog meer uitbreiden in Noord-Amerika, Azië-Pacific en in nieuwe regio's zoals het Midden-Oosten, Centraal-Europa en Latijns-Amerika. In de Verenigde Staten moeten dit jaar nog tien extra winkels van Pop Mart komen, bovenop de bestaande veertig vestigingen.
Blind boxes
Het succes van Pop Mart is vooral te danken aan de populaire blind boxes: doosjes van 10 tot 20 dollar (8,60 tot 17,20 euro) waarvan je pas weet welke pop erin zit na het openen. Ook worden filmpjes van het openen van deze blind boxes veelal gedeeld op sociale mediakanalen zoals TikTok. Op de lange termijn wil Pop Mart zijn figuren ook laten terugkomen in animatiefilms en themaparken, met als ambitie de opbouw van een eigen Disney-achtig imperium.
Volgens persbureau Reuters zijn beleggers enthousiast over het bedrijf. Het aandeel Pop Mart is dit jaar al met meer dan 230 procent gestegen en laat daarmee andere speelgoedproducenten ver achter zich. Toch waarschuwen analisten dat beleggers mogelijk te enthousiast zijn. Volgens hen is het aandeel overgewaardeerd en grotendeels gedreven door hype.