'Menselijk blijven grootste uitdaging voor communicatieprofessionals'
28-03-2019 (12:05) - Marketing
Hogescholen Leiden en Groningen onderzoeken het werk van communicatieprofessionals in Nederland. Van deze professionals ziet 31 procent de digitalisering van het vak als belangrijkste ontwikkeling. Wel stelt dit nieuwe eisen aan de profilering van organisaties: het is van belang om zo persoonlijk mogelijk om te gaan met belanghebbenden.
Structurele groei van communicatie via smartphones, webcare, voicetechnieken, kunstmatige intelligentie, virtuele realiteit en sociale media maakt dat communicatieprofessionals zich steeds verder moeten bekwamen in digitaal communiceren. In de mediaexplosie met fake news en groeiend wantrouwen vinden communicatieprofessionals het lastig mensen te bereiken in hun gesloten netwerken, blijkt uit onderzoek.
Lector PR & sociale media Piet Hein Coebergh van Hogeschool Leiden ziet aan de andere kant dat organisaties voor steeds meer mensen aanspreekbaar willen zijn. 'Dat proberen organisaties en communicatieprofessionals door een imago van betrouwbaarheid, betrokkenheid en gedeelde waarden. Met medewerkers als ambassadeurs. Paradoxaal genoeg lenen digitale instrumenten als big data en social media zich goed om mensen persoonlijk te benaderen.'
complexer
Van deze dynamische digitale realiteit moet de communicatieprofessional verstand hebben. Dat is een stuk complexer dan de medewerker communicatie dertig jaar geleden moest kunnen. Aansluiting, coaching of zelfs integratie met andere staffuncties, zoals HRM, Marketing, Finance en ICT, zal naar verwachting toenemen. Daarbij blijven termen als 'scrum', 'agility' en 'lean' volgens de professionals actueel.
Lees hier het volledige onderzoek.