Traditionele golfwereld opgeschud met AI regelexamen
Afgelopen jaar lanceerde de NGF hun grootste campagne ooit: Welcome to the club. Gericht op toegankelijkheid en een realistischer imago van golf onder niet-golfers. Vooral onder jongeren en vrouwen. De digitalisering van het golfregelexamen is de volgende stap in die ambitie.
Uit onderzoek van Onderzoeksbureau Validators in 2023 blijkt dat het imago van golf nog steeds een struikelblok is: maar liefst 67% van de Nederlanders vindt de sport 'niet van deze tijd', en 81% beschouwt het niet als een sport voor jonge mensen.
Golfen wordt cool
“Het golfregelexamen moet anders, meer van deze tijd,” zegt Danielle Wallet. “Toegankelijker, hipper en makkelijker. Zowel voor golfclubs als beginnende spelers. De Golf.nl-app is hier de ideale plek voor. Hiermee kan je op je gemak vragen beantwoorden via je mobiel, waar en wanneer het jou uitkomt, zonder dat het je al te veel tijd kost. De digitalisering maakt de sport toegankelijker en aantrekkelijker voor jongeren. Door gebruik te maken van AI wordt het traditionele golfexamen omgezet in een interactieve en inclusieve ervaring, die beter aansluit bij de belevingswereld van jongeren. Het gemak van digitaal leren, gecombineerd met innovatieve technologie, maakt golf aantrekkelijker voor een bredere en jongere doelgroep.”
“We willen de drempel verlagen voor jongeren om te beginnen met golf. Dan moeten alle randvoorwaarden goed zijn en dan moeten we het hen zo makkelijk mogelijk maken. De komende tijd staan er nog veel meer ontwikkelingen gepland binnen de app om de sport nog meer van deze tijd te maken, zoals een koppeling met je stappenteller, het toevoegen van foto’s van een ronde en het introduceren van nieuwe spelvormen" vervolgt Danielle Wallet, Directeur Marketing van de NGF
AI
Door AI-tools als Midjourney en Blender te combineren met traditionele platformen zorgen NGF en iO ervoor dat je golf zoals nooit tevoren ervaart in het examen. Verwacht 3D-landschappen, animaties en een breed scala aan golfers van verschillende leeftijden, culturen en genders. Afkomstig uit een complete bibliotheek met 270 moderne, consistente en herbruikbare illustraties, voor een budget dat zonder AI ver buiten scope was geweest.
“Iedereen kan met Midjourney een mooie afbeelding genereren, maar wij wilden meer: consistente beelden in de juiste stijl, hoek, licht, textuur en uitstraling. Een uitdaging, maar we hebben enorm veel geleerd. Dit project bewijst hoe er synergie tussen AI en mensen kan ontstaan en hoe je samen tot pragmatische oplossingen kan komen" zegt Art Director iO Gijs Besselink
GOLF.NL
Met de app GOLF.NL, inmiddels gedownload door 370.000 golfers, registreer je scorekaarten, reserveer je starttijden, houd je alle golfprestaties bij en deel je ze met vrienden. Ook de digitale NGF-pas zit in de app. Met allerlei technologische innovaties zetten de NGF en iO zich in om golf toegankelijker en leuker te maken voor iedereen, of je nu een beginnende of een ervaren golfer bent.