Dertigers blijken heavy users streamingdiensten
De on-demand entertainment verschuiving past binnen de bredere trend van abonnementsdiensten die het consumptiegedrag van Nederlanders transformeren. Marco Schuurman: "De behoefte aan onmiddellijke, gepersonaliseerde en reclamevrije ervaringen is groot":
Vooral dertigers maken volop gebruik van streamingdiensten: bijna twee op de drie (64,2%) heeft een of meerdere streamingabonnementen. Deze generatie, die volwassen werd in het digitale tijdperk, ziet duidelijk de voordelen van het gemak en de flexibiliteit die streaming biedt. Bij de oudere generaties is streaming minder populair, mogelijk omdat ze minder vertrouwd zijn met de technologie. Bij de 18- tot 30-jarigen is het gebruik van streamingdiensten ook iets minder wijdverspreid, mogelijk door beperkingen in hun budget. Deze gegevens laten zien dat leeftijd een belangrijke factor is in hoe we omgaan met media en technologie.
Blijft tv relevant?
Deze veranderende consumptietrends roepen vragen op over de financiering en relevantie van de publieke omroep, die voornamelijk uit belastinggeld wordt gefinancierd. Terwijl steeds meer consumenten overschakelen naar streamingdiensten, wordt het vraagstuk rondom de financiering en de kwaliteit van de content van de publieke omroep steeds urgenter. Schuurman: "Het is duidelijk dat technologie en consumentenvoorkeuren de entertainmentindustrie snel veranderen. Maar het roept ook belangrijke vragen op over hoe publiek gefinancierde media zich kunnen aanpassen en relevant blijven in een landschap dat steeds meer door streaming wordt gedomineerd. De financiering van publieke omroepen dient in overeenstemming te zijn met de consumptiegewoonten van de belastingbetalers en de kwaliteit van de geboden programma's."
Voor meer info over het panel onderzoek van streamingdienten kijk hier