Documentaire 'De Afhaalchinees' doorbreekt adoptie taboes
Kelly van Binsbergen groeide op in een klein dorpje in West-Zeeuws Vlaanderen bij haar adoptieouders, waar ze haar hele jeugd ‘afhaalchinees’ werd genoemd. Haar leven lang worstelt ze met haar identiteit en afkomst.
Met de neiuwe vierdelige documentairereeks duikt Van Binsbergen voor het eerst in haar eigen adoptie en legt ze de mythen en misvattingen van het Nederlandse adoptiesysteem bloot. Voor de nieuwe documentaireserie genaamd 'De Afhaalchinees' van Omroep ZWART duikt tv-maker Kelly van Binsbergen aan de hand van haar eigen ervaringen in de wereld van adoptie. Vanaf dinsdag 29 augustus wekelijks te zien om 21.20 uur op NPO3.
Discussie op gang brengen
Volgens Van Binsbergen is de interlandelijke adoptiecultuur complexer dan vaak wordt gedacht. "Het gaat ook over identiteit, mentale problematiek, loyaliteit en dankbaarheid". Met de serie confronteert ze de kijkers met de realiteit van adoptie in Nederland door middel van persoonlijke verhalen, interviews met andere geadopteerden, gezinnen en deskundigen, en haar eigen zoektocht in haar adoptiedossier.
De afhaalchinees
De Afhaalchinees onthult niet alleen de verborgen realiteit van haar eigen verhaal, maar ook die van anderen geadopteerden. Tijdens het maken van de serie ging Van Binsbergen in gesprek met lotgenoten en kwam er zo achter dat veel meer geadopteerden met dezelfde problemen rondlopen als zij. “Van suïcidale gedachten tot racisme en identiteitsproblemen. Maar erover praten blijft een taboe omdat je hiermee automatisch een aanval opent op je eigen ouders. Ik hoop dat deze serie een open discussie op gang brengt en het taboe rondom interlandelijke adoptie doorbreekt."
Herkennen in de media
Artistiek directeur van Omroep ZWART, Akwasi Ansah: "Dit verhaal over adoptie, verteld door geadopteerden, heb ik nog niet eerder op televisie gezien. Andere programma’s over adoptie gaan vaker over de kinderwens van ouders dan over hoe het voor de kinderen zelf is. Kelly's moed en vastberadenheid om dit onderwerp aan te pakken weerspiegelt onze missie om nieuwe helden de kracht te geven om hun stem te laten horen zodat meer mensen zich gaan herkennen in de media."