![DPG Media sluit nieuwe lening af bij de Europese Investeringsbank](/public/image/2025/schermafbeelding_2025-02-11_om_10.01.29.png)
DPG Media sluit nieuwe lening af bij de Europese Investeringsbank
DPG Media Group heeft een nieuwe leningsovereenkomst getekend met de Europese Investeringsbank (EIB). Gebouwd rondom acht kernprioriteiten, financiert de EIB investeringen die bijdragen aan de EU-beleidsdoelstellingen, waaronder digitalisering.
Na een eerste lening die in 2022 werd afgesloten ter financiering van de digitalisering van de mediaplatformen van de groep, heeft DPG Media opnieuw een lening van €120 miljoen euro afgesloten in het kader van de verdere digitalisering en innovatie van haar media.
DPG Media plant over de periode 2024-2026 in totaal voor 392 miljoen euro aan uitgaven in dat verband. 30% van deze investering zal gefinancierd worden met de nieuwe EIB-lening. Dankzij deze financiering kan DPG Media haar digitale transformatie versnellen en als lokale speler een voortrekkersrol blijven spelen in digitale innovatie. Als onderdeel van het project verwacht DPG Media zijn kennis en expertise op het gebied van kunstmatige intelligentie en contentdistributie te vergroten, in lijn met de doelstellingen van het Digital Europe Programme.
"Digitalisering en de ontwikkeling van geavanceerde technologieën spelen een sleutelrol voor het concurrentievermogen van Europa. Deze technologieën moeten een intrinsiek onderdeel zijn van het breed ondersteunen van eigen Europese ondernemers en bedrijven. De investeringen van DPG Media in de digitalisering van haar aanbod en diensten zijn in lijn met de Europese ambities. EIB-leningen zijn bedoeld om dergelijke ontwikkelingen te bevorderen." aldus EIB-vicevoorzitter Robert de Groot.
Erik Roddenhof, CEO van DPG Media: “We zijn verheugd met de nieuwe langetermijn-lening van de Europese Investeringsbank voor onze investeringen in verdere digitale transformatie. Deze is noodzakelijk om als lokale mediapartij onafhankelijke en sterke media succesvol aan te kunnen bieden in een snel veranderende markt die alsmaar meer gedomineerd wordt door wereldspelers. Met deze lening diversifieert de groep haar schuldfinanciering, zowel naar schuldeisers als naar looptijd. De steun van de Europese Investeringsbank beschouwen we vooral als een keurmerk, niet alleen voor de kredietwaardigheid van de groep, maar even goed voor onze inspanningen op digitaal vlak.”
De komende jaren zullen investeringen worden gedaan om de digitale platformen voor eindgebruikers en adverteerders verder te ontwikkelen, onder andere met AI- en text-to-speechtoepassingen.
In de afgelopen jaren is met het advertentieplatform ‘Trusted Web’ al een cruciale en unieke stap gezet om de afhankelijkheid van big tech te verminderen: adverteerders hoeven geen gebruik meer te maken van inkoopplatformen en tools van derde (big tech) partijen om advertentiecampagnes bij DPG Media aan te kopen.
DPG Media heeft verder stevig geïnvesteerd in audio-technologie, de digitalisering van haar magazines en haar streaming-platform op smart-tv's verbeterd. Het platform kent intussen meerdere gebruikers (naast VTM GO, maken ook Streamz en RTL Play gebruik van hetzelfde platform). DPG Media heeft eveneens een uitgebreide cybersecuritystrategie geïmplementeerd om ervoor te zorgen dat haar platformen bestand blijven tegen toekomstige bedreigingen.