
Nieuw tijdperk voor PR bij ACE
ACE PR definieert een nieuwe koers en beweegt van het klassieke ‘Public Relations’ naar 'Public Reputations'. Volgens het bureau vraagt de huidige tijdgeest om een nieuwe interpretatie van het vak. Kernonderdeel van de nieuwe propositie is de introductie van de Reputation Pulse, een eigen AI-oplossing die de reputatie van een merk écht meetbaar maakt.
Dorien Kuiken, Managing Director van ACE PR. "Wat ons betreft luiden we als industrie een nieuw tijdperk in: één waarin ons vak volledig draait om het beschermen en versterken van merkreputaties. Mensen weten niet meer wat ze moeten geloven in het huidige ‘post-truth’ landschap. Binnen die context zijn vertrouwen en geloofwaardigheid sterke breekijzers geworden voor een merk. Onze nieuwe interpretatie van PR - Public Reputations - gaat verder dan het managen van relaties. Het gaat over welke plek je inneemt bij het publiek. Culturele verbinding. Merkreputatie kan overal beïnvloed worden, via media, via platforms, via stakeholders, critici, fans. We kijken naar het samenspel tussen al die momenten en plekken waarop reputaties gevormd worden. Inzicht in relevante, betrouwbare data is cruciaal voor deze aanpak. Nu hebben we de technologie ontwikkeld waarmee we dit ook echt kunnen waarmaken."
Reputatie meten tot in ChatGPT
De nieuwe koers is een direct antwoord op de vraag om échte, meetbare impact. "De PR-industrie praat al tien jaar over betere meetbaarheid, maar heeft het nog niet écht kunnen bewijzen en blijft terugvallen op dubbelzinnige KPI’s," zegt Kuiken. Om resultaten te meten, introduceert het bureau haar eigen AI-oplossing: de Reputation Pulse. Het dashboard meet niet alleen traditionele datapunten zoals sentiment en bereik, maar analyseert ook culturele en maatschappelijke ontwikkelingen en de rol van merken daarbinnen. Kuiken legt uit: “De Pulse geeft ons realtime inzicht in waar een merk staat door continu een vinger aan de pols te hebben. Hiermee maken we PR nu écht meetbaar en kunnen we sneller handelen op kansen en bedreigingen vanuit bewezen inzichten.”
Cruciaal in de nieuwe manier van werken is een nieuw framework dat kijkt naar vier invloedrijke lagen in merkreputaties: stakeholders, ambassadeurs, communities en – voor het eerst – machines. Kuiken: "Iedereen in het vak is bezig met de ontwikkelingen op het gebied van GEO. Onze maatschappij, het grote publiek, gebruikt AI dagelijks. Daarom is het een van de vier pijlers binnen ons reputatieframework. Het biedt ons niet alleen inzicht in de interesses van het grote publiek, maar ook in wat de autoriteit is van een merk.”
Van bereik naar betekenis
De inzichten uit de tool worden direct vertaald naar strategische corporate PR en creatieve brand PR. De aanpak is onlosmakelijk verbonden met de 'Growing Young'-filosofie van moederbedrijf ACE, die focust op het versterken van culturele relevantie van haar klanten.
"AI is voor ons een hulpmiddel dat waarde toevoegt", besluit Kuiken. "We worden er betere professionals van. Het stelt ons in staat slimmer en sneller te werken. Van monitoring tijdens een crisis tot het schrijven van thought leadership content. Van het analyseren van de comments onder een influencerpost tot het voorbereiden van een interview. Hiermee zetten we een nieuwe standaard voor PR: een geïntegreerde mix van menselijkheid, technologie en culturele relevantie."