Nationale Sociale Media Onderzoek: dit zijn de Sociale Media Trends voor 2025
Hoewel het totaal aantal platformen dat mensen dagelijks gebruiken is gedaald van gemiddeld 2,4 naar 2,0, blijkt uit het Nationale Sociale Media Onderzoek dat gebruikers hun tijd op sociale media intensiever besteden aan de gekozen platformen. Daardoor zijn er een aantal opmerkelijke dalers, maar ook een aantal sociale media met een significante groei.
Forse daling bij X (Twitter), Facebook en Pinterest
Twitter (nu X) heeft een daling van 14% doorgemaakt, wat neerkomt op een verlies van 450.000 gebruikers.
Facebook zag een daling van 2% (ongeveer 180.000 gebruikers), waarmee het aantal gebruikers van 10,1 miljoen naar 9,9 miljoen daalde.
Ook Pinterest is met ruim 300.000 gebruikers gedaald (nu nog 4,2 miljoen gebruikers)
Groei op de overige grote platformen
Whatsapp, YouTube, Instagram, LinkedIn en TikTok blijven groeien, wat wijst op een duidelijke verschuiving in voorkeuren.
TikTok, LinkedIn en Instagram: significante groei
TikTok: Dagelijkse gebruikers stegen met 22%, van 2,6 miljoen naar 3,2 miljoen.
LinkedIn: Een indrukwekkende stijging van 40% in dagelijks gebruik, van 1,2 miljoen naar 1,7 miljoen.
Instagram: Ook hier is dagelijks gebruik gestegen, ondanks lichte dalingen bij sommige andere platforms.
Daling kleinere platformen
Veel kleinere platformen zoals Twitch, Signal, Foursquare en Clubhouse dalen. Met BeReal als uitschieter met 600.000 minder gebruikers.
Social media vormen een gevaar voor het mentale welzijn, vinden 6,9 miljoen Nederlanders
Social media en welzijn: een groeiend probleem
Het onderzoek legt een groeiende zorg bloot over de negatieve invloed van social media op het mentale welzijn:
Social media vormen een gevaar voor het mentale welzijn, vinden 6,9 miljoen Nederlanders. Dat is een stijging van 600.000 vergeleken met vorig jaar.
Ongelukkig door social media: 2,4 miljoen mensen geven aan dat zij zich ongelukkig voelen door hun gebruik van sociale media, tegenover 2,2 miljoen vorig jaar.
Jongeren (Gen Z) voelen deze impact het sterkst: 25% van deze groep geeft aan ongelukkig te zijn door social media, tegenover 23% vorig jaar.
Ook Millennials (29-44 jaar) voelen deze impact. Vorig jaar gaf 24 % aan dat ze door het gebruik van social media zich minder gelukkig, dit jaar is dat gestegen 27 procent. Zij ervaren een negatieve impact.
Alleen bij de Babyboomers (60-79 jaar) en de Stille generatie (80 jaar en ouder) zien we percentages van 5 procent of minder.
6 op de 10 Nederlanders is voorstander van een verbod op social media voor bepaalde doelgroepen, zoals kinderen
Steun voor regulering en verbod
6 op de 10 Nederlanders is voorstander van een verbod op social media voor bepaalde doelgroepen, zoals kinderen. Naarmate mensen ouder worden, neemt deze steun toe. 8 op de 10 Nederlanders noemt schadelijke effecten van sociale media op kinderen als argument.
Aan de andere kant is er ook een groep (2 op de 10) die vindt dat we juist moeten leren omgaan met social media, omdat het een onmisbaar onderdeel van onze samenleving is geworden. Voor tegenstanders weegt het wegnemen van de kans op ontwikkelen en leren het zwaarst.
Conclusie
Het onderzoek toont duidelijk aan dat social media een steeds belangrijkere rol speelt in ons dagelijks leven, zowel privé als zakelijk. Toch brengt deze groei ook uitdagingen met zich mee, zoals de impact op ons welzijn. Terwijl platforms blijven groeien en veranderen, is het belangrijk dat gebruikers, beleidsmakers en bedrijven blijven nadenken over manieren om een balans te vinden tussen het gebruik en de gevolgen ervan.
Social media zijn inmiddels onmisbaar geworden, maar de vraag blijft: hoe zorgen we ervoor dat we het op een gezonde manier blijven gebruiken?
Over het Nationale Sociale Media Onderzoek
Het Nationale Sociale Media Onderzoek van Newcom biedt al 15 jaar een blik op de impact van sociale media in Nederland. Newcom voert al sinds 2010 het grootste onderzoek van Nederland uit naar het gebruik van social media. In januari 2025 heeft Newcom Nederlanders van 15 jaar en ouder uitgenodigd om deel te nemen aan het Nationale Social Media Onderzoek. 6.437 respondenten deden aan het onderzoek mee. Deze steekproef vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder.
Het complete onderzoek is beschikbaar voor download op de website van Newcom.