Onderzoek: social media verslaving jongeren leidt tot onzekerheid en depressie
Dat het leven van jongeren zich grotendeels online afspeelt blijkt niet zonder gevolgen. Ruim 62% van de jongeren (15-35 jaar) geeft aan verslaafd te zijn aan social media. Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerende Grote Jongerenonderzoek van Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest.
De cijfers liggen nog hoger voor de jongste groep (15-21 jaar) uit het onderzoek. Ook blijkt uit het onderzoek dat deze verslaving en de bijbehorende negatieve gevoelens, leiden tot een snel dalende gezondheid.
30 Procent van de jongeren geeft aan zich onzeker, verdrietig of depressief te voelen na het gebruik van social media. Deze gevoelens hebben een direct verband met hun gezondheid. Jongeren beoordelen hun gezondheid dit jaar gemiddeld met een 6,9. Dit cijfer is heel hard aan het dalen. In 2020 gaven jongeren hun gezondheid nog een 7,6. Voor deze onderwerpen geldt dat vooral jonge vrouwen (15-21 jaar) hier last van hebben.
Schermtijd is ‘real’
Dat veel jongeren aangeven verslaafd te zijn aan social media zien we ook terug in hun mobiele schermtijd. Gemiddeld besteden jongeren maar liefst 4,8 uur per dag aan hun mobiele telefoon, het grootste deel aan social media.
Het is maar de vraag of ze eerlijk zijn over de negatieve gevoelens die dit oplevert op kanalen als BeReal of TikTok. BeReal wordt al door een kwart van de jongeren gebruikt. TikTok door 45% van de jongeren gebruikt, maar opvallender is dat Snapchat voor het eerst groter is dan Facebook. Jongeren gebruiken al deze social kanalen niet alleen om hun vrienden en influencers te volgen. Bijna de helft van hen ziet social media ook als belangrijkste nieuwsbron. Een opvallende trend in een tijd waar nepnieuws een hot topic is.
Influencermarketing is irritant, maar werkt wel
Influencermarketing op social media wordt ook steeds groter. Vooral jongeren tussen de 15 tot 21 jaar zien vaak reclame van influencers voorbijkomen. En deze vorm van advertising blijkt ook nog eens effectief, want een derde van alle jongeren geeft aan producten te kopen door influencers. Het is daarbij wel belangrijk dat een influencer oprecht enthousiast is over een product. Fake gedrag wordt niet gewaardeerd.
Ongeveer de helft van de jongeren geeft daarbij wel aan reclame van influencers irritant te vinden.