STER in 2024: meer eenvoud in kortingsbeleid

10-10-2023 (14:27) - Media

In de online uitzending stond Ster stil bij recente en komende ontwikkelingen in de mediawereld zoals de vraag naar tv-reclameruimte, de stijgende vraag naar radioreclameruimte, de algemene trend waarbij lineair kijken verschuift naar online kijken en de introductie en impact van het Nationaal Media Onderzoek.

Ook werden de programmakansen van 2024 uitgelicht, met aandacht voor kijkcijfersuccessen, nieuwe programmakansen en vooral de grote sportevenementen die dicht bij huis zullen plaatsvinden. Het EK voetbal vindt aanstaande zomer in Duitsland plaats en de Olympische Zomerspelen in Parijs. Gezien het bereik en de verwachting dat dit onder het Nederlands publiek zal gaan leven, iverwacht STER hiermee te scoren.

Kortingsbeleid

De nieuwe tarieven bij Ster voor 2024 zijn bekend. In een online uitzending over ontwikkelingen in de mediawereld en nieuwe programma's bij de NPO presenteerden de salesmanagers van Ster het nieuwe aanbod. Het reclamejaar 2024 staat in het teken van grote evenementen dicht bij huis, de toevoeging van regionale reclame, stabilisering van de prijzen en eenvoud in het kortingsbeleid.

Regionale zenders 

Per 1 januari 2024 breidt Ster daarnaast haar aanbod uit met 13 regionale omroepen en AT5. De regionale zenders moeten merken extra bereik opleveren bij een relevant en breed publiek. 

Stabilisering van de tv-tarieven

De belangrijkste uitgangspunten voor het nieuwe Ster-aanbod in 2024 waren stabilisering van de prijzen en meer eenvoud in het kortingsaanbod.  Voor de prijzen houdt dit concreet in dat de basisprijs op televisie zal dalen van 695 euro naar 660 euro per GRP. Voor merken betekent dit niet per definitie dat ze volgend jaar goedkoper uit zijn op televisie. Vanwege de vraag naar de specifieke inkoopoptie waarmee klanten zelf kunnen bepalen waar en wanneer hun tv-commercial wordt uitgezonden, zal die optie in prijs stijgen. Voor merken betekent dit dat ze volgend jaar in hun kosten kunnen dalen, stijgen of gelijk blijven, afhankelijk van hun keuzes in inkoopopties. Om meer eenvoud en flexibiliteit te bieden is de kortingsopzet aangepast en versimpeld.

Merken zijn volgend jaar niet per definitie goedkoper uit zijn op televisie

Prijsdalingen op radio, gelijke prijzen online

Kijkend naar het radio-aanbod dalen hier voor 2024 bijna alle prijzen. Enkel het combinatiepakket voor de doelgroep 25-54 op NPO Radio 2 en 3FM stijgt licht. Alle andere zenders en pakketten worden goedkoper. Dat geldt ook voor de optie waarmee klanten zelf bepalen waar en wanneer hun radiocommercial wordt uitgezonden. Daarnaast komt ook hier meer eenvoud: de inkoopopties worden teruggebracht van 7 naar 4 pakketten. Voor online geldt dat de prijzen gelijk blijven aan de toegankelijke prijzen van 2023. 

Het evenement Ster in 2024 is hier terug te kijken.

 


Bureaus

Marketing

Economisch