Verruiming meting uitgesteld kijken tot en met 27 dagen na uitzending
Vanaf 27 januari is het mogelijk om uitgesteld kijken (UGK) tot en met 27 dagen na uitzenddag te meten en te rapporteren. Deze optie is beschikbaar dankzij een aanpassing in de meting van NMO Kijken die wordt uitgevoerd door Kantar Media.
Tot dusver was dit alleen mogelijk tot maximaal zes dagen na uitzenddag. Vooral voor programmamakers en producenten zal de verlenging van de UGK-periode interessante inzichten opleveren. Voor de planning en exploitatie van tv-campagnes blijft de currency bestaan uit al het kijkgedrag tot en met zes dagen na uitzenddag. De definitieve kijkcijfers die NMO publiceert blijven dan ook gebaseerd op live kijken plus uitgesteld kijken tot en met zes dagen na uitzending.
In 2024 was het aandeel UGK 0-6 24% van de totale kijktijd (6+). Er werd in 2024 gemiddeld 31 minuten per dag uitgesteld gekeken (UGK 0-6). Op basis van testdata verwacht NMO dat het aandeel UGK 7-27 enkele minuten aan de totale kijktijd zal toevoegen. Vooral onder specifieke doelgroepen, zoals kinderen en jongeren, is het aandeel UGK 7-27 relatief groot. Uitgesteld kijken buiten de periode van zeven dagen komt relatief vaak voor bij de fictieprogramma’s, muziek & dans en amusement.
Gebruikers van de data kunnen via de in de markt beschikbare softwaretools analyses maken van UGK 7-27. Niet alle software is vanaf de start al gereed om de analyses uit te voeren. Naar verwachting zijn alle tools eind februari volledig ingeregeld.
Patricia Sonius, directeur onderzoek van NMO, over de vernieuwing in het NMO Kijkonderzoek: “We werken continu aan optimalisaties in onze bereiksonderzoeken. De verruiming van het window om UGK te meten is een innovatie in het NMO Kijkonderzoek die aansluit bij veranderend kijkgedrag.”