YouTube kondigt generatieve AI-producten aan

21-09-2023 (16:35) - Media

Tijdens het Made On YouTube-evenement dat vandaag plaatsvond, onthulde het platform een reeks AI-mogelijkheden die zowel nieuwe als gevestigde creators en artiesten helpen om content op gedurfde nieuwe manieren te maken, bewerken en delen.

Deze AI-tools maken krachtige nieuwe vormen van creatieve expressie mogelijk, vereenvoudigen het creatieve proces rondom het maken van content en zorgen ervoor dat YouTube-creators meer kijkers bereiken.

Belangrijkste aankondigingen

De belangrijkste aankondigingen van vandaag laten de grenzeloze mogelijkheden zien die AI creators, artiesten en de gehele creatieve industrie kan bieden:
- De introductie van Dream Screen, een nieuwe generatieve AI-functie voor creatieve expressie in Shorts: Deze nieuwe experimentele functie zorgt ervoor dat creators AI-gegenereerde video- en/of fotoachtergronden aan hun Shorts kunnen toevoegen door hun idee simpelweg in een prompt te typen. 
- De lancering van YouTube Create om het maken van video's eenvoudiger te maken: Om iedereen te helpen om video's te maken en te delen op YouTube, heeft het platform vandaag een nieuwe mobiele app gelanceerd: YouTube Create. Deze app geeft creators een aantal productietools waarmee ze hun Shorts of langere video's kunnen bewerken.

Nieuw tijdperk van creativiteit

Neal Mohan, Chief Executive Officer bij YouTube: "Bij YouTube willen we het voor iedereen makkelijker maken om te creëren. Voortbouwend op onze lange reputatie op het gebied van innovatie en onze sterke expertise in AI, geloven we dat deze updates creators in staat zullen stellen om de grenzen van creatieve expressie te verleggen. Onder andere door de moeilijke dingen eenvoudig te maken en onmogelijke dromen haalbaar te maken. De aankondigingen van vandaag maken deel uit van YouTube's inzet om miljarden mensen hun creatieve kracht te laten ontdekken. We staan aan het begin van een nieuw tijdperk van creativiteit, en kunnen niet wachten om te zien wat onze geweldige gemeenschap van creators en artiesten met deze tools gaat doen."

Gebruik van Superkracht

Lyor Cohen, YouTube's Global Head of Music: "Gedurfd en verantwoordelijk, dat zijn onze kernwaarden. Het potentieel van AI is ongelooflijk groot. Maar elke nieuwe technologie moet op een verantwoorde manier benaderd worden. Wat artiesten, songwriters en producenten doen, is iets uniek menselijks. Dit kan niet vervangen worden door technologie. We zien AI als een hulpmiddel dat artiesten kunnen gebruiken om hun creativiteit te stimuleren en we zijn vastbesloten om samen te werken met de creatieve gemeenschap binnen onze AI Music Incubator, die nu wereldwijd is uitgebreid. We maken ook gebruik van onze superkracht: onze hechte partnerschappen met de muziekindustrie. We werken nauw met onze partners samen om onze gezamenlijke doelen te bereiken: creativiteit stimuleren en bedrijven vooruit helpen."

Werk uit handen nemen

Daarnaast zijn er nog meer manieren waarop YouTube de creators het zware werk uit handen neemt, efficiëntere tools aanbiedt om nieuwe ideeën te bedenken en helpt een nieuw publiek te bereiken.
- YouTube introduceert Aloud. Met deze AI-ondersteunde nasynchronisatietool kunnen creators gemakkelijk een anderstalig publiek bereiken.
- Dankzij de nieuwe zoekfunctie in Creator Music kunnen video creators nu eenvoudig een soundtrack voor hun video vinden. 
- Volgend jaar zal YouTube Studio gebruik gaan maken van generatieve AI om video-ideeën te genereren en concepten op te stellen om creators te helpen brainstormen. 
 


Bureaus

Marketing

Economisch