Hoor en wederhoor in de zaak van Hertog Jan

Hoor en wederhoor in de zaak van Hertog Jan

27-06-2025 (12:01) - Opinie

Nu de hele wereld naar aanleiding van een stuk van 's lands nieuwste pitchbegeleider Jeroen van Eck op LinkedIn massaal duikt op het Cannes Goud van GUT voor werk dat ze al of niet voor Hertog Jan hebben geleverd, en er het ene oordeel na het andere wordt geveld, krijg ik zo langzamerhand het gevoel dat ik naar een lynchpartij aan het kijken ben. Wat is er aan de hand?

Fotocredit: Getty UK

GUT Amsterdam wint Goud met de casefilm "Don't drink Hertog Jan". Maar: Hertog Jan heeft nooit een campagne ‘Drink geen Hertog Jan’ gehad. Met andere woorden deze case-film is speciaal voor Cannes gemaakt. En ze hebben dat kennelijk zo overtuigend gedaan, dat die case goed bleek voor Goud. Tijdens de uitreiking heeft niemand een vinger opgestoken. Ook de Nederlanders niet, waarvan een deel nu, ruw wakkergeschud, luidkeels 'schande' roept. Wat overeind blijft, is dat het niet fraai is om een speciaal voor Cannes geconstrueerde film in te zenden. Maar aan de andere kant: zoiets is in de Cannes-geschiedenis vaker (prijswinnend) gebeurd. 

Dat de andere bureaus die al jaren voor Hertog Jan werken (The Valley voorop) in de "Pomp and Circumstance" van GUT zijn gemarginaliseerd en het bovendien lijkt alsof GUT al jarenlang het nummer-1 bureau van Hertog Jan zou zijn, is behalve aanmatigend ronduit fout. Maar waarom heeft Hertog Jan (AB InBev) GUT in aanloop naar Cannes niet tot de orde geroepen en de puntjes op de juiste i gezet?

Zou het kunnen zijn dat niemand vooraf echt heel erg nauwkeurig naar de in te zenden case heeft gekeken? Stel dat de film geen Leeuw in de wacht had gesleept, had er dan een haan gekraaid naar de onterechte claim en de uit hun verband gerukte credits? Ik vrees van niet. Zonder nu weer een nieuwe heksenjacht te willen openen: ook de adverteerder heeft verantwoordelijkheden bij het inzenden van zijn of haar case. Mogelijk ging het daar deze keer mis. Conclusie: GUT heeft een pakje boter op het hoofd, maar ook Hertog Jan zou je het een en ander kunnen verwijten.

En ja, als we het naadje van de kous ècht willen weten; dan is hoor en wederhoor vereist. Maar op dit moment houden alle betrokken partijen de kaken stijf op elkaar. En dat is volgens mij de grootste gemiste kans van dit moment waarvan de schreeuwers op social media nu het meest profiteren.

Nicolette Hulsebos
hoofdredacteur FONK magazine