Bever gaat met 'Big Deal' de strijd aan tegen Black Friday
Bever moedigt Nederlanders aan om met Black Friday ongebruikte buitenkleding in te leveren voor een tweede leven, in plaats van nieuwe koopjes te jagen. 1 op de 3 Nederlanders heeft kleding in de kast hangen die niet meer gedragen wordt, daarom lanceert de buitenwinkel de duurzame actie 'Big Deal'.
‘Big Deal’ is niet Bever’s eerste anti-Black Friday-initiatief. In 2021 lanceerde de buitenwinkel ‘For Future Fridays’, waarbij klanten hun kleding gratis konden laten repareren. Volgens Bever’s CEO Albert Scholte is het belangrijk dat de tegenbeweging zich niet beperkt tot eenmalige acties: "Met onze duurzame initiatieven willen we gedragsverandering stimuleren op de lange termijn. Dat bereik je niet door één keer per jaar overconsumptie tegen te gaan, maar door dit dagelijks uit te dragen."
Recent introduceerde Bever ook ‘Bever Koopt Terug’ en begon het met de verhuur van buitenuitrusting. Dit weekend opende Bever bovendien zijn meest circulaire winkel in Nederland, in Utrecht. Scholte noemt de nieuwe winkel “een laboratorium voor innovatie,” gericht op duurzamer produceren en consumeren. "Ons doel is om mensen te stimuleren bewuster te kiezen wat ze kopen en hoe ze met spullen omgaan, wat haaks staat op de boodschap van Black Friday."
Op hol slaan
Volgens Marjolein Vendrig, marketingdirecteur bij Bever, is iets kopen met korting op zich prima, maar tijdens Black Friday "slaat ons hoofd op hol." Vendrig legt uit: “We klikken al op de koopknop voordat we bedenken of we iets echt nodig hebben. Omdat het goedkoop is, dénken we dat we het nodig hebben. Ondertussen raken onze kasten voller en voller. Daarom willen we mensen stimuleren juist nu bewuster te consumeren en ongebruikte kleding een tweede leven te geven.”
Als onderdeel van de ‘Big Deal’-campagne organiseert Bever op 28 en 29 november een activatie in Hoog Catharijne, Utrecht. Daar verschijnt een stellage van tweedehands kasten als tastbare herinnering aan de vele ongebruikte spullen die mensen thuis hebben. Met deze reminder wil Bever het winkelend publiek aansporen om minder te kopen en meer te hergebruiken."