
Consumenten zien Zeeman als meest duurzame merk in kledingindustrie
Zeeman wordt door Nederlandse consumenten gezien als het meest duurzame merk in de kledingindustrie. Dat blijkt uit de Sustainable Brand Index 2025, waar Zeeman de Industry Winner werd in de categorie Clothes & Fashion.
De Sustainable Brand Index is het grootste onafhankelijke merkenonderzoek op het gebied van duurzaamheid in Europa. Sinds 2011 meet het jaarlijks hoe consumenten 1.600 verschillende merken in 36 sectoren beoordelen op duurzaamheid. Uit de resultaten van dit jaar blijkt dat Zeeman wordt gezien als meest duurzame merk in de Nederlandse kledingindustrie. Kasper Figee, Teamlead Branding & Campaigns bij Zeeman: “We zijn trots op het resultaat van deze index. Het laat zien dat consumenten onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid waarderen”.
Zuinig als kernwaarde
Bij Zeeman staat duurzaamheid al jaren hoog op de agenda. Het merk zet zich actief in voor een verantwoorde productieketen, bijvoorbeeld door steeds meer gebruik te maken van duurzame materialen. Ook voor klanten zet het initiatieven op, zoals kledingrecycling en het tweedehandsconcept Re-use, waarbij Zeeman tweedehands kleding verkoopt in een groeiend aantal winkels.
In een campagne die op dit moment loopt moedigt Zeeman daarnaast het gebruik van tweedehands vintage in combinatie met eigen tijdloze kleding aan, om te laten zien dat zuinig en hip heel goed hand in hand gaan. “Onze missie is om betaalbare kleding toegankelijk te maken voor iedereen, waarbij we zuinig zijn op mens, maatschappij en milieu. Dat consumenten ons als het meest duurzaam zien binnen onze industrie, motiveert ons om deze koers voort te zetten”, vervolgt Figee.
Zeeman blijft zich inzetten voor verdere verduurzaming. Hierbij ligt de focus op eerlijke arbeidsomstandigheden, transparantie in de keten en het verder in kaart brengen van de milieu-impact om deze te kunnen verminderen. Figee: “We blijven stappen zetten om eerlijke mode bereikbaar te houden voor iedereen.”