
The Social Hub, Monks en B Lab bundelen krachten voor Amsterdam Cleansday
Op vrijdag 19 september vindt voor het eerst Amsterdam Cleansday plaats, een eenmalige schoonmaakactie georganiseerd door The Social Hub, Monks en B Lab. De initiatiefnemers nodigen vrienden, buren en collega's uit hun straten weer schoon te vegen, maar vragen ook om meer bewustwording en structurele gedragsverandering.
Uit de gemeentelijke monitor 2025 blijkt dat steeds meer Amsterdammers overlast ervaren van zwerfafval op straat. Eén van hen is Victor Knaap (mede-oprichter van Monks), die zijn frustratie uitte op LinkedIn waarna Charlie MacGregor (oprichter van The Social Hub) contact zocht. Samen met Daan van Apeldoorn van B Lab (non-profit netwerk achter de B Corp certificering) kwamen zij tot een gezamenlijke actie.
"Met Amsterdam CleansDay willen we laten zien dat de kracht van samenwerking écht een verschil kan maken en hoe impact-driven bedrijven kunnen helpen om hun stad vooruit te helpen", vertelt Charlie Macgregor. "Echte verandering begint wanneer mensen elkaar ontmoeten, samenwerken en ownership nemen over hun leefomgeving." De actie vindt plaats op de vrijdag voor Word Cleanup Day, zodat meer bedrijven kunnen deelnemen.
Drie duurzame doelen
Het doel van Amsterdam Cleansday is om de stad schoner te maken, samen met bewoners, bedrijven, scholen, buurtinitiatieven en de gemeente Amsterdam. Om te voorkomen dat de volgende dag de stad weer een bende is, willen de organisatoren bewustwording creëren over het afvalprobleem, inwoners stimuleren geen afval op straat te gooien en hen verbinden aan andere initiatieven, die de stad netjes houden.
Victor Knaap: "Het is schitterend om te zien dat de juiste communicatie op het juiste moment zoveel mensen in beweging krijgt. De boodschap is simpel; Maak je eigen stoep schoon, en als we dat allemaal doen, de gemeente, bewoners en bedrijven dan komt het goed. Al onze reclamemiddelen zijn herbruikbaar, namelijk de vuilniszakken waarin we het straatvuil mee gaan ophalen. Dus we kunnen dit oprecht het enige vuilnis negatieve straatfeest van Amsterdam noemen."
Aanmeldingen gaan hard
De inschrijving is pas net geopend, toch hebben al meer dan 260 organisaties, initiatieven, bedrijven, gebiedsmakelaars en Amsterdammers zich aangemeld bij het initiatief. Bedrijven als Tony Chocolonely, ZOKU, Fairphone en Plastic Whale waren direct aan boord. En ook partners als Emerce, CS Digital Media, JCDecaux en Screaming Beans doen mee en zullen aan het evenement bijdragen door middel van zichtbaarheid en acties.
In aanloop naar Amsterdam CleansDay organiseren de initiatiefnemers op woensdag 10 september een informatieavond voor deelnemers, vertegenwoordigers van de betrokken B Corps, de gemeente Amsterdam, raadsleden en betrokken maatschappelijke organisaties en initiatieven. Tijdens de informatieavond wordt voorbeschouwd op Amsterdam CleansDay en wordt het plan van aanpak op 19 september verder toegelicht.
Daan van Apeldoorn: "In Amsterdam alleen al zijn er zo’n 150 B Corp gecertificeerde bedrijven die laten zien hoe je het bedrijfsleven kunt inzetten voor positieve impact. Samen in actie komen voor mens, milieu en maatschappij en zorg dragen voor je lokale gemeenschap zit in ons DNA. Daarom is het extra bijzonder om CleansDay samen met de B Corp community te organiseren en iets terug te geven aan de stad."