Hoe tech agency Snakeware futureproof blijft

Hoe tech agency Snakeware futureproof blijft

23-05-2025 (13:57) - Tech

Wie vandaag niet AI-ready is en geen energie stopt in Generative Engine Optimazation, is morgen onzichtbaar. Dat stelt Ate van der Meer, co founder van het tech agency Snakeware dat dit jaar dertig jaar bestaat, en dat (desondanks) geen enkele moeite lijkt te hebben met het doorschakelen naar een nieuw era. De redactie van FONK reisde af naar Sneek om zich te laten inspireren door Van der Meer.

Best bijzonder dat de drie founding partners na dertig jaar nog altijd gezamenlijk in het bureau optrekken. Maar volgens de nuchtere Ate van der Meer valt dat wel mee. 'We zetten ons nog altijd vol in voor dit bedrijf. Hans Homans is verantwoordelijk voor procesoptimalisatie, Johan Nieuwenhuis zit op softwarestrategie (zowel zelf bouwen als kopen) en ik ben verantwoordelijk voor marketing en sales. Sinds 2012 is Toine Dinkelberg de vierde partner. Toine is erbij gekomen, omdat we ook het aftercare traject met focus op digital marketing na oplevering van een project in huis willen hebben. Ik denk dat we met deze samenstelling nu futureproof zijn. In het verlengde hiervan geven we ook de nieuwe generatie in ons bedrijf volop de ruimte.'

Een blijer proces

Van der Meer vervolgt: 'We willen voor alle nieuwe technische mogelijkheden de kwaliteit naar het hoogst mogelijke niveau brengen en het daar houden. Het is voor ons erg belangrijk om daarin te investeren. Tegelijkertijd is dat ook wel spannend, want we moeten hier ook in onze prijsstelling rekening mee houden. We gaan steeds meer AI-tooling gebruiken. Het voordeel is dat je in minder tijd meer dingen kunt doen. Daar profiteert de klant van. Maar daardoor kun je niet meer de omzet halen die je altijd hebt kunnen halen. Aan de andere kant zullen er duurdere consultancy uren bijkomen. We gaan zeker niet onnodig allerlei dingen bouwen. Maar àls we gaan bouwen, levert dat met de tools die tot onze beschikking staan, wel het best mogelijke eindresultaat op. Onze klanten worden in ieder geval blij van deze werkwijze, en wij ook. Het proces wordt dankzij de inzet van AI een blijer proces. Ik zie het als een vergelijkbare ontwikkeling als toen het internet kwam. Het kost een paar jaar tijd voor het allemaal is ingedaald.’

Lees het volledige verhaal van Ate van der Meer in FONK magazine 415.