DPG Media en Universiteit Utrecht ontwikkelen tool voor ethisch AI-gebruik

DPG Media en Universiteit Utrecht ontwikkelen tool voor ethisch AI-gebruik

20-05-2025 (13:32) - Tech

DPG Media en de Data School van Universiteit Utrecht werken samen aan de ontwikkeling van 'de Ethische Data Assistent voor Media' (DEDA voor Media). Het analoge model ondersteunt vanaf 2026 mediabedrijven bij het herkennen en adresseren van ethische vraagstukken rondom digitalisering, data en AI-projecten. Eind dit jaar wordt de ontwikkeling afgerond, waarna DEDA voor Media beschikbaar wordt gesteld aan de hele mediasector.

Fotocredit: Daan Jeurens

Met DEDA lopen bijvoorbeeld redactie, data-experts, ontwikkelaars, juristen en andere betrokkenen aan de hand van een grote tafelposter samen langs vragen die hen aanzetten om na te denken over ethische vraagstukken. Aan het einde beoordeelt de groep gezamenlijk of de eerder vastgestelde waarden voldoende geborgd zijn en kan besloten worden om het project niet door te zetten of aanpassingen te doen. Bijvoorbeeld door meer menselijk toezicht in te bouwen of transparanter te zijn richting gebruikers over hoe het systeem werkt en wordt ingezet.

Verantwoord omgaan met data en AI

Met de samenwerking onderstreept DPG Media het belang van verantwoord gebruik van data en AI in een sector die sterk wordt beïnvloed door technologische vooruitgang. "We maken sprongen vooruit met AI en data, maar we stuiten daarbij ook op veel ethische kwesties, zowel in de journalistiek als in de bedrijfsvoering. Het is onze maatschappelijke verantwoordelijkheid als uitgever en past in ons ESG-beleid om daar zorgvuldig mee om te springen", zegt directeur Journalistiek Philippe Remarque. "We moeten met alle betrokken teams zorgen dat alle vragen in beeld zijn en worden beantwoord, als deel van de ontwikkeling en niet achteraf. Daar moet je een professionele structuur voor hebben, en dat biedt dit model."

Onderzoeker Karin van Es, universitair hoofddocent en projectleider Data School bij de UU, is blij met de waardevolle uitwisseling van academische kennis en praktijkervaring: "DEDA wordt al breed gebruikt bij Nederlandse en internationale overheden. Dankzij deze samenwerking komt er nu ook een versie die is toegespitst op de media-industrie en haar specifieke inzet van data en AI."

Houvast voor verschillende belanghebbenden

Uitlegbaarheid en zorgvuldigheid zijn cruciaal bij het werken met data en AI, zegt Van Es. "DEDA helpt om de complexiteit inzichtelijk te maken en biedt - door het documenteren van het overwegingsproces - houvast voor verantwoording naar diverse belanghebbenden, zowel in als buiten een organisatie."

DPG Media draagt niet alleen financieel bij aan de ontwikkeling, maar brengt ook expertise in en draagt praktijkvoorbeelden aan om DEDA voor Media uitgebreid te testen. Hiervoor worden de komende periode stakeholders actief gevraagd mee te denken over de ontwikkeling van het model door vraagstukken, interessante data en casussen aan te dragen. Na de ontwikkeling, die eind dit jaar wordt afgerond, wordt DEDA beschikbaar gesteld aan de hele mediasector.