Bekende slogan Specsavers krijgt reboot

03-05-2022 (14:46) - Campagnes

'Was nou maar naar Specsavers gegaan…' wie kent de alom bekende slagzin niet? Hoewel de 20-jaar oude slogan een alledaags begrip is geworden, heeft Specsavers de afgelopen drie jaar geen nieuwe campagnes binnen deze positionering gemaakt. Maar deze pauze is nu voorbij: de slogan keert terug met een moderne upgrade. Ditmaal speciaal gelokaliseerd voor de Noord-Europese markt, met meer ingebouwde aanbiedingen en een belangrijke rol weggelegd voor social media. De nieuwe commercials zijn vanaf nu op tv te zien.

De bekende slogan keert terug op tv en op de social media kanalen van Specsavers, waarbij deze ditmaal voor het eerst op maat gemaakt is voor de Noord-Europese markt. Oorspronkelijk is de 'Was nou maar naar Specsavers gegaan' slogan ontwikkeld voor de Engelse markt, waarna deze werd overgenomen door andere landen. De nieuwe campagne is echter gepersonaliseerd voor Noord-Europa om een betere culturele fit te garanderen. Zowel op gebied van de cast, locatie en styling, als op het gebied van regionale humor is de campagne nu custom-made.
 
Pia Niemann, Marketing Director voor Specsavers Noord-Europa, licht toe: "Onze communicatie heeft al een tijdje een duidelijke focus op onze aanbiedingen, maar we hebben hierbij weinig gedaan aan merkondersteuning. Het is daarom tijd om 'Was nou maar naar Specsavers gegaan' opnieuw te activeren - maar wel met een meer eigentijdse, regionale interpretatie. Dit gaat ons niet alleen helpen bij het communiceren van onze commerciële aanbiedingen, maar vooral bij het voortbouwen op de sympathie van het Specsavers merk."
 

Aanbiedingen als oplossing

In voorgaande Engelse edities ging elk verhaal om een ongelukkige situatie waarin je terecht kunt komen als je niet scherp ziet. In de nieuwe, regionale campagnes wordt in de storytelling een concrete aanbieding van Specsavers als oplossing geïntegreerd. Op deze manier wordt het consumentenvoordeel direct gekoppeld aan een grappig verhaal. "Met deze nieuwe campagne roepen we direct op tot een call to action, welke duidelijk zichtbaar is voor de consument. Waar we eerst 'Was nou maar' toepassen als een knipoog aan het einde van de reclame, gebruiken we deze keer echte aanbiedingen om het verhaal te onderbouwen met een duidelijke reden waarom de hoofdpersoon naar Specsavers had moeten gaan," aldus Niemann.

Hoewel de campagne haar oorsprong in televisie vindt, ziet deze voor de eigentijdse upgrade ook een prominente rol voor social media weggelegd.