BetterMatter maakt film voor Fairtrade Nederland

09-05-2022 (07:00) - Campagnes

Deze week, van 7 tot en met 15 mei, is het Fairtrade Week. Hierin vraagt Fairtrade Nederland weer aandacht voor hun missie, in samenwerking met bedrijven, winkels en vele vrijwilligers.
 
Om alvast het bewustzijn bij Nederlanders te vergroten, is een sociaal experiment opgezet en op film vastgelegd. Hierin beantwoorden willekeurige Nederlanders van diverse achtergronden een aantal duurzaamheidsvragen en dilemma’s, met behulp van een weegschaal. Videobureau BetterMatter is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de film.
 
Meike Koster, Marketing & Communications Manager Fairtrade Nederland: “We willen consumenten meer laten nadenken over de keuzes die zij hebben en het verschil dat ze voor mens en milieu kunnen maken met hun (aankoop)gedrag. Je ziet bij het winkelen niet de liters water en chemicaliën die worden gebruikt om jouw spijkerbroek te maken, of de vermoeide gezichten van koffieboeren die zich zorgen maken om de honger van hun kinderen als je een kop koffie drinkt. Wij zien vooral producten met vrolijke verpakkingen en mooie woorden om je aandacht af te leiden van de bittere waarheid die soms achter een product schuilt. Om hier awareness voor te krijgen, heeft BetterMatter ons geholpen met het sociaal experiment en de registratie hiervan. De zogenaamde ‘intentie-gedrag kloof’ is duidelijk zichtbaar in de film. We willen hiermee bereiken dat mensen zich nog meer bewust worden van wat Fairtrade inhoudt en dat je via Fairtrade bijdraagt aan een eerlijkere en schonere wereld.”
 
Jasper Admiraal, MD BetterMatter:De meeste Nederlanders zijn zich bewust dat duurzaamheid belangrijk is. De wil om goed te doen voor een ander en het milieu, kennen we allemaal. Maar hier naar handelen vinden we een stuk lastiger, dit hebben we in beeld gebracht. We zijn trots op het resultaat en hopen dat de film een boost geeft aan de Fairtrade Week.”
 

Fairtrade Week

Duizenden supermarkten en (wereld)winkels doen mee aan de Fairtrade Week. Tijdens de Fairtrade Week, van 7 t/m 15 mei, komen nóg meer mensen in aanraking met Fairtrade producten. De volgende retailers doen mee: Action, Albert Heijn, ALDI, Boon’s Markt, Coop, Ekoplaza, HEMA, Hoogvliet, Lidl, MCD, PLUS, Spar, WAAR en wereldwinkel. Niet alleen retailers en merken doen mee, ook vrijwilligers zetten zich in voor Fairtrade en organiseren activiteiten door het hele land. Meer informatie over de Fairtrade Week is te vinden via de website www.fairtradenederland.nl.

 
Account: Jasper Admiraal
Regisseur/creative: Floris Kruijer
Producer: Brechje van Bladel
Creative Director: Auke van Rossum
Strategie: Wouter van Rijn
Productieassistenten: Kamiel Altena & Nina Romp
DOP: Danny Noordanus
Gaffer: Valérie Blom
Geluid: Wouter Tjaden
Visagie: MakeupByHaroz
Locatie: Lijm & Cultuur Delft
Fairtrade: Meike Koster, Jenna Heysters, Kiki Maat

PR: Maureen Steenks (BacktoBack PR) en Melanie Butter