ExpoMetro met AI-versies Femke Halsema en Vincent van Gogh in IJ-passage Amsterdam
Dead End AI Gallery leent de bij hen aangesloten AI-kunstpionier Rodger Werkhoven (voorheen gelieerd aan OpenAI) uit aan het Franse ExpoMetro, dat in de IJpassage van Amsterdam Centraal Station een nieuwe kunstervaring gaat realiseren.
Werkhoven, die in 1993 afstudeerde als Beeld- en Mediatechnoloog aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, creëert zijn kunst onder andere door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie software zoals Dall•E 3, dat hij OpenAI heeft helpen optimaliseren voor gebruik in ChatGPT van OpenAI.
Dead End AI Gallery support de deelname van Werrkhoven aan de 12e editie van het internationale ExpoMetro-initiatief, dat dit keer na Parijs, Londen, Berlijn, Monaco, New York, Los Angeles, Miami en Barcelona, voor het eerst ook Amsterdam aandoet.
Halsema deep fake ontmoet Van Gogh deep fake
Werkhoven conceptualiseerde voor ExpoMetro een tweeluik, bestaande uit AI-versies van Amsterdams eigen burgemeester Femke Halsema én van Vincent van Gogh. Middels kunstmatige intelligentie portretteerde Werkhoven Halsema en Van Gogh voor ExpoMetro samen reizend in het openbaar vervoer, als tijdsgenoten.
Publiek van 1,2 miljoen mensen
Het platform ExpoMetro biedt kunstenaars de kans hun werken te presenteren op digitale reclameborden wereldwijd, zoals op Times Square, NYC en nu in de IJpassage van Amsterdam Centraal Station. Tijdens de expo op ‘The Flow’, zoals het 50m2 grote scherm in de IJpassage heet, zal de kunst van de deelnemers zichtbaar zijn voor een publiek van potentieel 1,2 miljoen mensen. Dat is het aantal passanten dat wekelijks de toegangspoort tot groot Amsterdam als ontmoetings- en verbindingsplek gebruikt tussen ’t IJ, het centrum, het busplatform en de metro.
Rudolph van Valkenburg, oprichter van ExpoMetro: “Onze ambitie is om buitengewone collectieve kunstervaringen te creëren die voor iedereen toegankelijk zijn. Samen kunnen we stedelijke landschappen transformeren en kunstenaars zichtbaar maken voor miljoenen mensen. Dat ‘democratiseren van expositieruimte’ sluit perfect aan bij het ‘democratiseren van kunstcreatie’ middels kunstmatige intelligentie, hetgeen OpenAI en Rodger Werkhoven van Dead End AI Gallery nastreven."