Detailhandel in 2024: Drie trends
De economie kent wereldwijd ontwrichting, en generatieve AI heeft gezorgd voor een stroomversnelling in technologische innovatie. Beide ontwikkelingen hebben impact op de retailsector.
In 2024 zien we daarom de opkomst en versterking van trends rond hevige prijsconcurrentie en de introductie van nieuwe technologieën, zoals het bieden van een hypergepersonaliseerde winkelervaring via generatieve AI.
De trends
Saket Gulati, Head of Netherlands bij Cognizant geeft inzicht in de drie belangrijkste trends:
De opkomst van de ‘fygital’ winkel
Het verbeteren van de klantervaring blijft de belangrijkste prioriteit voor veel bedrijven. De opkomst van de ‘fygital’ (fysiek en digitale) winkel is het resultaat van een samensmelting van fysieke en digitale retailstrategieën om een samenhangende klantervaring te creëren. Met de fygital aanpak bewegen klanten zich tijdens het winkelen tussen fysieke en digitale touchpoints.
Afstemmen op generaties
'Hyperpersonalisatie' is geen nieuwe trend, maar het is er wel een die we de komende twaalf maanden meer gaan zien, vooral als het gaat om het aanspreken van diverse generaties consumenten. Verschillende generaties hebben verschillende winkelgewoonten. Retailers kunnen hier met technologie slim op inspelen door op maat gemaakte mogelijkheden aan te bieden voor een ideale winkelervaring voor elke generatie.
‘Boomers’ bezoeken bijvoorbeeld het liefst eerst een fysieke winkel, maar zien digitaal winkelen als een goede aanvulling. Deze generatie gebruikt online promoties als dat helpt om geld te besparen, terwijl ze niet snel gebruikmaken van augmented reality. Millennials staan hier tussenin, en staan open voor zowel fysiek als online winkelen, afhankelijk van wat voor hen het beste uitkomt.
Gen Z's beginnen daarentegen hun winkelervaring online, of via links van sociale media, voordat ze online verder zoeken. Deze enorme groei in social commerce - het rondneuzen op sociale media voor de nieuwste trends - gaat toenemen. Het betrekken en inzetten van influencers blijft daarom de sleutel tot merkrelevantie en groei voor deze generatie.
Een duurzame, toekomstbestendige retailer worden
Retailers hebben op veel plaatsen te maken met de toenemende kosten van levensonderhoud van hun klanten, en moeten dat in evenwicht brengen met hun eigen doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Toch leveren retailers grote inspanningen om hun duurzaamheidsactiviteiten te verbeteren, omdat ze weten dat klanten het belangrijk vinden om verantwoorde aankopen te doen op het gebied van milieu en maatschappij. Dit betekent ook dat retailers werken aan het inzichtelijk maken van de supply chain om er zo voor te zorgen dat processen efficiënt en duurzaam verlopen wanneer goederen van de fabrikant naar de consument gaan.