AH en Jumbo favoriet bij bijbaners, maar Picnic stoomt op

25-05-2023 (09:28) - Marketing

Albert Heijn en Jumbo blijven de meest favoriete werkgevers voor bijbaners, flitsbezorger Flink is de beste nieuwkomer, Picnic de grootste stijger.

Net als in 2020 en 2021 staan Albert Heijn (1) en Jumbo (2) bovenaan de lijst met meest favoriete werkgevers voor bijbanen onder jongeren, scholieren en studenten, Gamma volgt op plek op drie. Dat blijkt uit het ITAM-onderzoek van Intelligence Group, waarbij in totaal 2.159 mensen zijn ondervraagd in 2021 en 2022. Flitsbezorger Flink is op 7 de beste nieuwkomer, online-supermarkt Picnic maakt de grootste sprong in de toptien, van 42 naar 5.

Supermarkten blijven het goed doen als aanbieders van bijbanen. Van vakkenvullen tot distributiecentra bevoorraden: de marktleiders Albert Heijn en Jumbo bieden gevarieerde mogelijkheden op elk mogelijk tijdstip in de werkweek, ideaal voor scholieren en studenten. Alleen Lidl moet het doen met een 25ste plaats. Zelfs de kleinere keten Jan Linders staat hoger op plek 21.

Bezorgdiensten hebben de wind mee: online-supermarkt Picnic is de grootste stijger (van 42 naar 5), terwijl nieuwkomer Flink meteen op positie zeven binnenkomt. Ook Domino’s Pizza Nederland stijgt flink (van 50 naar 14), terwijl DHL zich handhaaft op 16.

Fysieke retail scoort hoog

Winkels zoals Gamma en Media Markt zijn qua bijbaan vooral bij mannen in trek, vrouwen hebben Wereldwinkel, Kruidvat en ICI PARIS XL in het vizier. Fysieke retail in het algemeen scoort hoog bij bijbanen, terwijl dat bij de Meest Favoriete Werkgever niet zo was.

Defensie en Rijk

Opvallend genoeg staan ook Defensie (van 16 naar 8) en Het Rijk (van 20 naar 13) hoog genoteerd, beide overigens vooral onder theoretisch opgeleiden. Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group: ‘Opvallend is dat ook Defensie en Het Rijk worden genoemd als interessante en favoriete werkgevers voor bijbanen, evenals ASML en het OM. Deze liggen minder in de lijn der verwachting, aangezien zij hooguit (betaalde) stages aanbieden. Een werkgever als Defensie speelt met het idee voor een stage/baan voor jongeren die een tussenjaar willen. Een interessant idee om jongeren met Defensie te laten kennismaken.’

Verschillen man-vrouw

Als het om bijbanen gaat, kiezen vrouwen eerder voor cosmeticazaken als ICI PARIS XL en Douglas, terwijl de heren bij de hardware van Gamma en Media Markt willen werken (hetzelfde geldt voor Apple en Coolblue). De grootste verschillen qua bijbaan zie je bij Wereldwinkel (populair bij vrouwen) en ASML (dito bij mannen). Bezorgdiensten als Picnic en Flink trekken overwegend meer mannen.

Technische verantwoording

Het ITAM-Onderzoek is een continu onderzoek dat sinds 2003 elk kwartaal wordt afgenomen onder circa 4.000 unieke respondenten die representatief zijn voor de Nederlandse beroepsbevolking. De gestelde vraag luidt: ‘Bij welke organisatie wilt u het liefst een bijbaan? Wees zo concreet mogelijk, dat kan ook een andere werkgever zijn dan waar u nu werkt of heeft gewerkt.’ Bovengenoemde cijfers zijn afkomstig uit het onderzoek van Intelligence Group uit 2022 en 2021.
 


Bureaus

Media

Economisch