Booming: de mini's in de beauty-industrie

19-05-2023 (10:55) - Marketing

Wie denkt dat mini’s pas vrij recent zijn ontwikkeld heeft het mis. Deze bestaan namelijk al sinds 1917. In dat jaar ontwierp Florence Nightingale Graham, beter bekend als cosmetica-gigant Elizabeth Arden, namelijk de eerste travel-size beauty products. Maar zeker het laatste decennium groeien de mini’s als kool. Waar zit deze ontwikkeling in?

In 1917 werden de mini’s van Elizabeth Arden in eerste instantie ontworpen voor het eigen personeel, zodat de vertegenwoordigers van haar merk er bij presentaties door het hele land goed verzorgd en representatief uit zagen. Het ging dus vooral om make-upjes die gemakkelijk mee konden worden genomen in de handtas. Denk bijvoorbeeld aan mascara, lippenstift, oogpotloden en blush.

Zeker toen de mobiliteit van mensen steeds groter werd en vrouwen ook steeds meer gingen werken, groeide de beauty industrie in hetzelfde razendsnelle tempo door en werden
travel-size beauty products de nieuwe standaard.

Populariteit recent gegroeid door regelgeving vliegen

Dat de populariteit van de mini’s blijft toenemen, komt met name door de recente ontwikkelingen rondom het vliegen. Zo mag je in het vliegtuig alleen nog vloeistoffen en gels in een verpakking van maximaal 10 losse verpakkingen van 100 millimeter meenemen.

Daarnaast stellen vliegtuigmaatschappijen steeds meer eisen aan de bagage, door het geringe gewicht wordt voorkomen dat de bagage te zwaar wordt en je als passagier (onnodig) bij moet betalen voor extra gewicht.

Cosmeticawereld richt de focus op mini’s

Door hun handige formaat en doordat steeds meer mensen reizen voor recreatie of werk, is de verwachting dat de markt voor toiletartikelen in reisformaat de komende jaren alleen maar groter wordt. Wereldwijd stijgt de markt waarschijnlijk zelfs met 4,5 procent naar een totaal van 3.2 miljard dollar in 2030. Door de grote bevolking en het hoge besteedbare inkomen, zal de markt waarschijnlijk het snelst groeien in de regio Azië-Pacific.

Bekende merken spelen hier gretig op in door make-up en andere schoonheidsproducten in mini-formaat met slimme marketing aan de man te brengen. Zo kun je in de schappen niet alleen meer kleine verpakkingen van make-up vinden maar liggen de schappen inmiddels ook vol met mini tandpasta’s en zonnebrand.

Merken als Glossier, Elemis en Farsali promootten onlangs nog nieuwe miniatuurversies van hun producten, als ‘duurzame reisvriendelijke keuzes voor vrouwen die onderweg zijn’.

 


Bureaus

Media

Economisch