Future of Dating Report 2023 van Tinder de ‘Renaissance van Dating’

23-05-2023 (13:51) - Marketing

Tinder publiceert vandaag de nieuwste editie van het Future of Dating Rapport. ‘’De renaissance van daten, gedreven door authenticiteit" legt de trends bloot die ontstaan zijn door de pandemie. Het gloednieuwe rapport van dit jaar belicht negen trends gebaseerd op drie thema’s: inclusiviteit, technologie en het overkoepelende thema: authenticiteit.

Uit het rapport blijkt dat Gen Z (18-25-jarigen) anders date dan de generaties voor hen. Zo wil 69% van Gen Z dat de normen en waarden rondom daten moderniseren en meer dan de helft van de millennials vindt ook dat de normen van daten nu beter zijn dan toen zij dezelfde leeftijd hadden.

Gen-z zorgt voor verandering

Tinder wordt in 2023 het meest gebruikt door Gen Z. ‘’Dit is een generatie die veel invloed heeft op onze maatschappij. Of het nou gaat om consumeren, politiek, cultuur of technologie. Gen Z is niet bang om bestaande normen op de proef te stellen’’, zegt Faye Iosotaluno, COO bij Tinder. "Deze generatie zorgt zo ook voor een verandering in hoe we met daten omgaan, en wat daten überhaupt allemaal kan betekenen."

Selfcare is topprioriteit

Authenticiteit staat tegenwoordig centraal bij het daten: openheid, mentaal welzijn, eerlijkheid en respect spelen de hoofdrol in 2023. 80% van de 18- tot 25-jarigen is het erover eens dat selfcare een topprioriteit is tijdens het daten en 79% wil dat toekomstige partners hetzelfde doen. Nog interessanter is dat bijna 75% van de jonge singles zegt dat ze een match aantrekkelijker vinden als die openstaat voor het werken aan hun geestelijk welzijn. Gen Z geeft de voorkeur aan op waarden gebaseerde kwaliteiten zoals loyaliteit (79%), respect (78%) en ruimdenkendheid (61%) boven uiterlijk (56%). Ze hebben een take-it-or-leave-it mentaliteit waarbij ze uit elke situatie kunnen stappen als het betekent dat ze trouw aan zichzelf blijven. Volgens Paul Bruson, Global Relationship Insights Expert van Tinder, wordt dit ook wel ‘’alles of niets’’ daten genoemd. In ieder geval staat het creëren van echte verbindingen centraal. Paul Brunson zegt zelfs dat de Gen Z generatie waarschijnlijk de meest succesvolle huwelijken tot nu toe zal hebben, omdat ze meer dan ooit investeren in emotioneel welzijn en duidelijke communicatie.

individu centraal

Voor Gen Z draait het om het individu en de persoonlijkheid. 80% van de ondervraagde Tinder-leden heeft bijvoorbeeld wel eens gedate met iemand van een andere etniciteit. Als het gaat om daten met iemand met een handicap of neurodivergentie, staat de helft hiervoor open. Twee derde (66%) van de ondervraagde leden is het erover eens dat Tinder hen in staat stelt om mensen buiten hun gebruikelijke vriendenkring te ontmoeten, of zelfs mensen die ze anders nooit in hun dagelijks leven zouden tegenkomen. Dit is vooral van belang voor LGBTQIA+ leden, aangezien Tinder vaak hoort dat het de eerste veilige plek is waar ze uit de kast durven te komen voordat ze het aan hun vrienden en familie vertellen. Paul Brunson benadrukt: "Op Tinder is de LGBTQIA+-gemeenschap de snelst groeiende groep: het aantal mensen dat zich als niet-binair identificeert, is het afgelopen jaar met maar liefst 104% gestegen."


Bureaus

Media

Economisch