hej tom bewaakt op een slimme manier je abonnementen

16-05-2023 (13:18) - Marketing

Hej tom is opgericht door Florian Fuchs en Roel Bovendeert, twee Olympiërs met een herkenbare frustratie en het geloof dat abonnementen probleemloos moeten zijn en de toekomst beter maken. 

We hebben steeds meer abonnementen die ons leven makkelijker kunnen maken. Hier kan je bijvoorbeeld denken aan boodschappen rechtstreeks van de boer, overal toegang tot je muziek en een altijd werkende fiets. Maar in de praktijk verliezen we steeds meer het overzicht, vergeten we abonnementen te annuleren en is het niet eenvoudig om de juiste keuzes te maken.

Geen verrassingen meer

Minder dan 1% van de Nederlandse huishoudens schat hun actieve abonnementen goed in. Hej tom geeft gebruikers inzicht in hun maandelijkse uitgaven. Naast beheren, kunnen gebruikers hun abonnementen ook gemakkelijk opzeggen en nieuwe alternatieven ontdekken. “Wij checken de voorwaarden en (duurzaamheids)claims van bedrijven. Zo kunnen we consumenten beter informeren en komen ze niet meer voor verrassingen te staan,” legt Roel uit.

Opnieuw oude spullen inzetten

Het aanbod van Hej tom varieert van digitale abonnementen (zoals Spotify en Netflix) tot producten die periodiek worden geleverd (zoals koffie en maaltijdboxen) en huurconcepten (zoals Swapfiets en Fairphone). Dat laatste past goed in de huidige tijdgeest waarin we toegang steeds vaker verkiezen over bezit. Het huren van producten maakt een kwalitatieve wasmachine of een duurzaam meubelstuk toegankelijk, ook voor huishoudens met een krappe spaarrekening, een vraag naar flexibiliteit of de drang om minder spullen te bezitten. Zoals Florian zegt: “Het biedt ook kansen voor een circulaire economie, waarbij gebruikte spullen worden gerepareerd en opnieuw worden ingezet. Met hej tom willen we een actieve bijdrage leveren aan deze transitie.” 

Ondernemen tijdens de spelen

Tijdens hun sportcarrière was het duo al druk bezig met hun eerste plannen voor hej tom. De Olympische Spelen in Tokio functioneerde soms als een soort vergaderzaal. De topsport was ook een voorbereiding op het ondernemerschap. Roel vertelt: “In beide gevallen ben je ook vooral bezig met kortetermijndoelen, steeds van mijlpaal naar mijlpaal. Het is belangrijk dat je eerlijk naar jezelf blijft en blijft ontwikkelen, zowel als topsporters als in het ondernemerschap.”


Bureaus

Media

Economisch