Nielsen: Cristiano Ronaldo meest invloedrijke speler op Instagram

22-09-2022 (17:11) - Marketing

Cristiano Ronaldo voert volgens Nielsen InfluenceScope de lijst aan van de meest invloedrijke spelers op Instagram die naar verwachting op de FIFA World Cup 2022 zullen spelen. De Portugese spits staat voor Lionel Messi uit Argentinië, Neymar uit Brazilië en Kylian Mbappé uit Frankrijk.

Rankings zijn gebaseerd op InfluenceScope, de tool van Nielsen voor het meten van influencers. Nielsen heeft zijn InfluenceScope-platform gebruikt om het totale aantal volgers, de groei van het aantal volgers, de engagement rate en de gemiddelde merkwaarde per post op Instagram te evalueren om te bepalen welke spelers de meeste Social Media Value bieden voor de vereiste vergoeding.
Meer info op FIFA World Cup 2022: the essential data hub 

Spotlight

Cristiano Ronaldo, die al bijna 20 jaar een wereldwijde superster is met Manchester United, Real Madrid en Juventus, verdubbelde bijna zijn Instagram aanhang in het afgelopen jaar met een toename in volgers van 47%. 

De aanval van Paris Saint-Germain met Lionel Messi, Neymar en Kylian Mbappé staan in die volgorde achter Ronaldo, elk met een gemiddelde mediawaarde van meer dan 1 miljoen dollar per post. Messi's mediawaarde is meer dan 2,6 miljoen dollar per bericht en met zijn 358 miljoen volgers blijft alleen hij in het spoor van Ronaldo.

De nieuwe jonge Braziliaanse superster, de 22-jarige vleugelspeler Vinícius Júnior, scoorde de winnende treffer van Real Madrid in de Champions League-finale van 2022. Zijn aantal Instagram-volgers steeg vorig seizoen met 90%, de grootste groei van een speler in Nielsens top-10 van meest invloedrijke spelers. 

N'Golo Kanté, die de Wereldbeker, Champions League en Premier League heeft gewonnen, heeft met 11% de hoogste engagement rate met zijn volgers in Nielsen's top-10. Kanté is de enige speler uit de Engelse Premier League die in de top-10 van Nielsen voorkomt.

Gavi, de middenvelder van Barcelona en Spanje, is de beste Breakthrough speler in Nielsens index van waarschijnlijke WK-spelers, vóór Raphinha en Antony uit Brazilië. Gavi, die vorig jaar debuteerde in Barcelona en Spanje, heeft zijn aanhang sinds augustus 2021 met meer dan 5000% vergroot tot 5,5 miljoen volgers. Zijn posts hebben een enorme engagement rate van bijna 30%.

Raphinha's zomerse overstap van Leeds United naar Barcelona en Antony's overstap in augustus 2022 van Ajax naar Manchester United zal de twee vleugelspelers waarschijnlijk helpen om verder te stijgen in de rangen van doorgebroken spelers.

Jeugd is niet noodzakelijk een voorwaarde om de top 10 van doorgebroken spelers te halen, zoals blijkt uit de Argentijnse middenvelder Rodrigo De Paul (28). Hij staat vijfde op de lijst van doorgeboroken spelers, nadat hij het afgelopen jaar zijn aanhang op social media meer dan verdubbelde tot bijna 5 miljoen. Ook zijn engagement rate van meer dan 13% is hoog.

Regerend wereldkampioen Frankrijk gaat het WK 2022 in als het meest invloedrijke nationale team in het toernooi, vóór Brazilië en Portugal. Deze drie landen zijn de enige nationale teams met meer dan 10 miljoen volgers. 64% van de fans van Frankrijk komt van buiten de landsgrenzen. Vier Franse starters in Nielsens top-10 van meest invloedrijke voetballers (Mbappé, Benzema, Kanté en Paul Pogba) hebben het wereldwijde bereik van Les Bleus vergroot, maar ze hebben nog steeds een lagere internationale aantrekkingskracht dan andere grote Europese voetballanden. 

86% van de fans die Portugal volgen, komt uit het buitenland. De 10,3 miljoen volgers van Portugal op Instagram zijn gezamenlijk groter dan de hele bevolking van het land. Ronaldo's internationale aantrekkingskracht heeft zeker een rol gespeeld in de wereldwijde populariteit van het nationale team.

De andere Europese topteams, Engeland, Spanje, Duitsland en Nederland, trekken allemaal meer dan 70% van hun fans aan van buiten het land. Samen met Frankrijk en Portugal hebben ze allemaal sinds 2010 het WK of EK gewonnen of in de finale gestaan.

Marokko is het meest invloedrijke Afrikaanse team op social media in aanloop naar het WK van dit jaar. Marokko kende het afgelopen jaar de grootste groei in volgers van alle 32 WK-teams en heeft een engagement rate van 3,4%, de hoogste in de top-10. De Marokkaanse vleugelverdediger Achraf Hakimi, nummer acht in Nielsen InfluenceScope's top-10 van doorbrekende spelers, heeft mogelijk bijgedragen aan deze groei in volgers voor het nationale team. Hakimi's 10 miljoen volgers zijn meer dan verdubbeld sinds hij zich in juli 2021 bij Paris Saint-Germain bij Messi, Mbappé en Neymar voegde.

Minder dan de helft van Mexico's 5,7 miljoen volgers op Instagram zijn van buiten het land, ondanks dat meer dan 25 miljoen Amerikanen El Tri fandom claimen volgens Nielsen Fan Insights.

Marco Nazzari, Nielsen's Managing Director of International Sport: "Met tientallen van 's werelds meest herkenbare atleten die strijden om de ultieme prijs van het voetbal, zal het WK de aandacht trekken van bijna een miljard mensen. Dit evenement biedt merken unieke kansen om samen te werken met de juiste voetballers om hun doelgroepen effectief aan zich te binden. Nielsen InfluenceScope evalueert alle aspecten van de invloed van een bepaalde speler, zodat merken ervoor kunnen zorgen dat ze een goed rendement krijgen voor de juiste investering."

Instagram's 10 invloedrijkste voetballers

De methodologie omvat een reeks performance- en sponsoringgerelateerde key performance indicators (KPI), waaronder social following, content engagement, fanbase groei en equivalente mediawaarde van branded content gepubliceerd door elke speler. Door gebruik te maken van de flexibiliteit van InfluenceScope worden aan elke KPI verschillende gewichten toegekend om ze te onderscheiden in termen van belang.

Doorgebroken spelers: top movers dit jaar (Aug. 2021 - July 2022)

In dit geval werd, gebruikmakend van de flexibiliteit van InfluenceScope, meer gewicht toegekend aan de groei in aanhang en prestaties van het afgelopen jaar dan aan meer statische KPI's: de oplossing laat toe het gewicht van elke KPI en - in een later stadium - van elk data point te wijzigen afhankelijk van de doelstellingen. 

Social populariteit van nationale teams

De methodologie van InfluenceScope kan worden toegepast op elk type profiel dat online invloed kan uitoefenen Dit zijn de populairste nationale teams die deelnemen aan de Fifa World Cup 2022. 


Bureaus

Media

Economisch