
Holie's verslaat Lotus in rechtszaak over suikertransparantie
Holie's mag doorgaan met de Sugar Score-campagne, zo oordeelt de rechtbank van Amsterdam vandaag. Lotus Bakeries, het Belgische bedrijf achter nakd en TREK, spande een kort geding aan tegen de campagne die het ware suikergehalte van ontbijt- en tussendoorproducten blootlegde, maar verliest dat nu. De deelnemer van Coolest Dutch Brands 2021 pakt door met een petitie om de misleidende 'sweet talk' van voedingsmerken op de politieke agenda te zetten.
De Sugar Score-campagne van Holie’s laat zien dat veel ogenschijnlijk ‘gezonde’ producten in werkelijkheid veel suiker bevatten. De hoeveelheid suiker in de meest verkochte producten in het ontbijt- en tussendoorschap werd op basis van de informatie van de etiketten met elkaar vergeleken. De Sugar-Score wordt door de rechter een transparante wijze van het informeren van de consument genoemd en daarmee kan Holie’s de consumenten blijven informeren over het suikergehalte in producten van andere merken.
Merick Schoute, co-founder en CEO van Holie’s, is blij met de uitspraak van de rechter: "Dit is natuurlijk een overwinning voor ons, maar vooral voor de consument. Ons doel is helder: eerlijke informatie op producten, zodat mensen écht bewust kunnen kiezen. En daar zullen we voor blijven strijden."
Suikerstrijd stopt niet
Om daadwerkelijk een einde te maken aan misleidende claims van andere producten, start Holie's de petitie Stop Sweettalk. Het voorstel is om gezondheidsclaims te verbieden op producten met meer dan 5 gram suiker per 100 gram. "We hopen dat heel Nederland die ondertekent", aldus Schoute.
Uit onderzoek van de Universiteit van Wageningen blijkt dat zo’n 80% van de producten in de supermarkt ongezond is en de verwachting is dat overgewicht en Diabetes type 2 de komende jaren fors blijven toenemen, met alle gevolgen van dien.
Merick Schoute vervolgt: "Hoe lang accepteren we als maatschappij nog dat merken zich gezonder mogen voordoen dan dat ze zijn? Het is mooi dat we de rechtszaak gewonnen hebben, maar daarmee is het grotere probleem van misleidende claims nog niet opgelost. We vinden het tijd dat de politiek in beweging komt en daarom starten we deze petitie."