Wunderman Thompson onthult meest inspirerende merken

18-11-2021 (14:32) - Marketing

Wunderman Thompson onthult The Inspire Score: Top 100 2021, een ranglijst van de Top 100 Meest Inspirerende Merken in de Wereld van vandaag de dag. De 'Inspire Score', nu in zijn tweede jaar, is Wunderman Thompsons eigen diagnostische tool dat de inspiratiestatus van een merk meet en de merkattributen blootlegt die bedrijfsgroei stimuleren door hun vermogen om mensen te inspireren.
 
Google, Apple, Samsung, Amazon en Nestlé zijn de topmerken voor 2021 dankzij hun vermogen om mensen op nieuwe manieren te verbinden en mensen te inspireren om anders te denken.
 

Topmerken

Dit jaar sprong Google naar de top van de ranglijst omdat het zich onophoudelijk blijft richten op het vereenvoudigen van de klantervaring. Ook zijn ze druk met het veranderen van wat mogelijk is als het gaat om het gebruik van de informatie die ons helpt beter te navigeren in zowel de fysieke als de digitale wereld. Google wordt opgevolgd door Apple, een merk dat al lang is gebouwd op zijn emotionele oproep om je creatieve potentieel te ontsluiten, en Samsung, wiens filosofie in veel gebieden een duidelijke belofte is om nieuwe mogelijkheden te creëren. E-commercegigant Amazon staat op de vierde plaats in de lijst van meest inspirerende merken: met hun groeiplannen voor startende ondernemingen, supermarkten en Hollywood-studio's, gevolgd door Nestlé, dat zich inzet om de kracht van voedsel te ontsluiten om de levenskwaliteit voor iedereen te verbeteren.
 
De 'Inspire Score: Top 100' ranglijst voor 2021 is afgeleid van WPP's eigen BAV-dataset, waarbij de gegevens voor 2020-21 zijn samengesteld uit meer dan 20.000 onderzoeken van 12.000 merken in 855 categorieën in 24 industrieën en 17 markten.

De belangrijkste inzichten uit het onderzoek zijn:
 
- Van frisdrank tot luxegoederen, grote merken in alle categorieën zijn goed vertegenwoordigd binnen de lijst, waarbij high-tech merken die consumenten voortdurend nieuwe mogelijkheden bieden de topposities innemen.
 
- Merken die tijdens COVID-19 bijzonder nuttig zijn geweest, zoals YouTube, Microsoft, Facebook, Netflix, WhatsApp en Instagram, behoren tot de hoogst genoteerde merken, wat onze behoefte weerspiegelt om ons tijdens de pandemie verbonden en vermaakt te voelen. Ook fastfoodmerken als McDonalds, Starbucks, Burger King en Domino's Pizza staan in de top 50, waaruit blijkt dat mensen tijdens perioden van lockdown overal ter wereld behoefte hebben aan fastfood.
 
- Met de groeiende trend van 'Het Grote Ontslag' als gevolg van de verschuiving in prioriteiten en werkregelingen die COVID-19 met zich meebracht, is het geen verrassing om LinkedIn in de bovenste helft van de lijst te zien, voor het eerst in de rangschikking op de 37e plaats.

Bureaus

Media

Economisch