Digital marketingstrategie in 5 stappen
Hoe is een goede digital marketing strategie opgebouwd? Welke onderdelen mogen niet missen? En wat is eigenlijk het verschil tussen ‘digital marketing’ en ‘marketing’? Bart Meerdink, digital strateeg en partner bij Beeckestijn Business School helpt je op weg.
Dit artikel op de Beeckestijn Knowledge Hub geeft inzichten in wat digitale marketingstrategie inhoudt, in hoeverre het verschilt van klassieke marketing en waar een goede digitale marketing strategie uit bestaat.
Het verschil tussen digitale marketing en ‘gewone’ marketing
Allereerst de vraag: is digitale marketingstrategie anders dan marketing strategie? Gelden de klassieke marketingwetten nog? Het antwoord is ja en nee. In het artikel lees je de verschillende redenen.
De bouwstenen van digitale marketingstrategie
Een digitale marketingstrategie is gebaseerd op goede inzichten, duidelijke keuzes en met veel aandacht voor de executie. Daarbinnen maken we geen vaste jaarplannen meer maar optimaliseren we continue. Uiteraard is er een directe link is met de organisatiedoelen. We onderscheiden de volgende vijf bouwblokken:
• 1. Doelstellingen
• 2. Analyse en insights
• 3. Strategie
• 4. Executie
• 5. Businesscase
In het artikel worden de vijf bouwstenen duidelijk en uitgebreid toegelicht aan de hand van beeld en tekst.
Zelf aan de slag met jouw digital marketingstrategie
De stappen in dit artikel helpen je om je digital marketing strategie voor 2023 vorm te geven. Ben je op zoek naar goede voorbeelden en voorbeeldvragen voor de analyse van stap 2? In dit artikel vind je nog meer informatie en handvatten om aan de slag te gaan met een digital marketing strategie.
Je vindt er ook een link naar templates voor een digital marketing roadmap om jouw strategie tot leven te laten komen.
Kennis voor jou
Als je even stilstaat zie je het. Jouw speelveld verandert razendsnel. Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills.? De Beeckestijn Knowledge Hub helpt hiermee. Hier vind je artikelen, templates, podcasts en whitepapers binnen digital & marketing, cx, data & tech, communicatie, leiderschap & change en werk & carrière.