
TATOMA lanceert Agency Circle
De bureausector staat onder druk: marges krimpen, klantbudgetten zijn grillig en talent is schaars. Tegelijkertijd groeit de druk om AI te omarmen, maar voor de meeste bureaus blijft het bij losse experimenten. Met die reden lanceert TATOMA vandaag het Agency Circle, een nieuw programma dat agencies helpt om AI niet langer te “testen”, maar structureel te verankeren in hun strategie, processen en groeimodel.
Het Agency Circle brengt tien Nederlandse bureaus samen die gelijktijdig werken aan hun AI-transitie. Deelnemers ontwikkelen hun eigen strategie, maar delen kennis, frameworks en best practices. In Nederland wordt het programma geleid door Duncan Borsboom, Agency Lead Netherlands, met meer dan vijftien jaar ervaring in de bureauwereld en diep inzicht in hoe innovatie en adoptie binnen organisaties vorm krijgen. “We zitten midden in de AI-revolutie, maar wie blijft hangen in experimenten mist de slag,” zegt Borsboom. “De eerste movers die AI echt integreren, zullen de komende jaren een enorme voorsprong hebben.”
AI als motor voor duurzame groei
TATOMA (Talking to Machines) werd opgericht door Sander Kok (ex-CPO Greenhouse Group / GoodHabitz) en Maarten van den Heuvel - van Erp (Go Weekly). Het bedrijf helpt organisaties de kansen van AI te benutten door technologie, strategie en de menselijke factor te verbinden, om deze vervolgens te implementeren. Niet als hype, maar als structurele groeikracht die innovatie, efficiëntie en cultuurverandering samenbrengt. “Ons vak is bedrijven inhoudelijk te begeleiden bij de implementatie van AI in processen en producten,” zegt Sander Kok. “Doordat we dit in uiteenlopende industrieën en markten doen, weten we wat wel en niet werkt.”
Vanuit Nederland en Denemarken naar Europa
Deze maand volgt ook de lancering in Denemarken, onder leiding van Henrik Jensen, PhD in Business Model Innovation en voormalig Nordic CEO van Dentsu Aegis. Daarmee legt TATOMA de basis voor een bredere Europese beweging waarin bureaus hun rol heruitvinden in het AI-tijdperk. Deelnemende agencies verwachten concrete groei: hogere efficiëntie, sterkere marges en meer aantrekkingskracht op talent.
Over TATOMA
TATOMA (Talking to Machines) helpt organisaties om AI structureel te integreren in hun strategie, processen en cultuur. Met een bewezen methodiek versnelt TATOMA de adoptie van AI in uiteenlopende sectoren; van agencies tot onderwijs of industrie en vertaalt technologische potentie naar meetbare groei, innovatie en werkplezier.