Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day over digitale transitie
03-11-2016 (10:08) - Powered by
Vooruitstrevende marketingorganisaties die hun systemen en processen hebben geïntegreerd en gestroomlijnd en data centraal kunnen analyseren vanuit verschillende klantinteracties, zijn de koplopers in digitale marketing. Hierdoor is het voor deze organisaties eenvoudiger om digitaal te transformeren. De adoptie van digitale marketing is echter bij het merendeel van de bedrijven nog nauwelijks volwassen te noemen.
adoptie digitale marketing
Deze conclusie wordt getrokken in het onderzoeksrapport ‘Digital Marketing Maturity: The Results Are In’ van applicatie-ontwikkelaar Progress. Het rapport is gebaseerd op een wereldwijd onderzoek uitgevoerd door onderzoeksinstelling Dimensional Research onder 700 respondenten naar de voortgang van hun activiteiten gericht op digitale marketing. Het merendeel van de deelnemers kwam uit het onderzoek als ‘gemiddeld’ op de schaal die de adoptie van digitale marketing weergeeft.
niveau digitale marketing
Met deze schaal, die gedefinieerd wordt in de 'Digital Marketing Maturity Guide', kunnen organisaties bepalen op welk voortgangsniveau zij zich bevinden met hun activiteiten op het gebied van digitale marketing. Uit het onderzoek blijkt dat er nog veel actie nodig is om het juiste niveau van digitale marketing te bereiken, want 80 procent van de respondenten geeft aan dat er handmatige processen vereist zijn om de systemen goed te laten werken. Deze conclusie bevestigt de bevindingen uit een eerder onderzoek, waarbij 62 procent van de respondenten aangaf de kop in het zand te steken wat betreft de digitale transformatie van de eigen organisatie.
rol van marketing
“Technologieën evolueren en processen worden gedigitaliseerd, waardoor de rol van de marketing en klantervaringen veranderen. Of deze transformatie effectief zal zijn, is sterk afhankelijk van de digitale volwassenheid”, zegt Svetozar Georgiev, senior vicepresident of application platforms bij Progress. “Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat het noodzakelijk is dat organisaties hun systemen optimaliseren, integreren en automatiseren. Zij hebben hier een echt analyseplatform bij nodig om voordeel te behalen uit big data en zo de conversie te verhogen. Het doorvoeren van deze veranderingen helpt hen ook bij de ondersteuning van de initiatieven op het gebied van de transformatie van digitale business.”
belangrijkste bevindingen
De belangrijkste bevindingen van het onderzoek zijn:
• Verdere integratie van systemen is nodig: Organisaties investeren in technologie om groei te realiseren, maar het is belangrijker dat zij die systemen benutten om een holistische visie van het bedrijf te creëren. Dat bepaalt uiteindelijk het succes. 63 procent van de respondenten heeft twee of drie systemen geïntegreerd in een batchproces, terwijl 60 procent hetzelfde heeft gedaan voor realtime integratie.
• Handmatige processen zijn nog steeds de norm: 56 procent van de organisaties gaf aan dat enkele tot geen van hun marketingsystemen zijn geïntegreerd of gegevens delen. 80 procent meldde dat handmatige processen nodig zijn om de systemen goed te laten werken. Om het volgende volwassenheidsniveau van digitale marketing te bereiken, moeten organisaties meer processen automatiseren en integreren om gegevens te delen die een 360 graden beeld van de klant tonen.
• Analytics en big data niet optimaal benut: het gebruik van big data en analytics om gepersonaliseerde ervaringen te leveren en invloed uit te oefenen op de totale customer journey, is een belangrijk onderdeel van digitale marketing. Uit de resultaten van de enquête blijkt dat de respondenten het belang inzien van analytics. Zo geeft 69 procent van de respondenten aan dat de rapportage van hun analytics-oplossing volledig geïntegreerd is en dat zij alle informatie op een gecentraliseerde plek kunnen inzien. Daarnaast geeft de meerderheid aan big data en analytics in te zetten om conversies te verhogen (87%) en om de effectiviteit van marketingprogramma’s te verbeteren (70%).
Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day
Tijdens het evenement 'Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day', dat op donderdag 24 november 2016 plaatsvindt in ’t Spant in Bussum, staat de digitale transitie centraal. Een transformatie die vraagt om andere bedrijfsvoeringen. Want daar waar de technologische ontwikkelingen elkaar in de hoogste versnelling opvolgen, stammen de businessmodellen nog uit de vorige eeuw. Tal van toonaangevende sprekers uit verscheidene landen en sectoren wijzen die dag aan de hand van praktijkvoorbeelden de weg naar succes in een voortdurend veranderende maatschappij.
Keynotes
Keynotes worden onder andere verzorgd door PR Smith, bekend van de SOSTAC® marketingplanningsmethode, Andrada Morar, directeur digitale strategie bij Ketchum en Gerrit Heijkoop, onder andere auteur van de veelgelezen en veelgeprezen managementroman ‘Trending Topic’. Bovendien presenteren Egbert Jan van Bel en Jessica Jonasse op deze dag de resultaten van het vijfde ‘Nationale Onderzoek naar Digital Marketing’.