Weten verpakkingen of displays de shopper nog te verleiden?
31-10-2016 (14:42) - Powered by
We leven in een overprikkelde maatschappij, waarin shoppers dagelijks overspoeld worden door een zee aan signalen. En waarin bovendien steeds meer aandacht is voor online retail, terwijl daar bovenop meer marktaandeel komt voor huismerken. De shopper zelf is kritischer en weet erg goed wat er allemaal te koop is. Is de shopper anno 2017 nog te verleiden met verpakkingen en display?
conferentieprgramma
Op 24 november, dag 2 van Packaging Innovations, is een uitgebreid conferentieprogramma samengesteld om deze vraag te kunnen beantwoorden. Welke maatschappelijke veranderingen, technologische ontwikkelingen, nieuwe inzichten in shoppergedrag en innovaties in verpakkingen en display zijn beslissend om impact te hebben op het point of sale.
trends, kansen en een kritische blik
Albert Top van strategisch retailbureau Crossmarks, begint de dag met een uiteenzetting van de belangrijkste retailtrends voor 2017 die vragen om een reactie van merken en retailformules. Na deze key-note spreker organiseert Shopper Marketing Update, vakblad over shopper marketing en shopper activatie, in samenwerking met Instore Shopper Marketing Instituut (ISMI) haar eerstvolgende editie van Shopper Marketing Update Live!, een event dat vier keer per jaar wordt gehouden. Vijf specialisten gaan deze middag een inleiding verzorgen over de kansen in verpakkingen en displays voor shopper marketing, waarbij de eerste presentatie wordt verzorgd door twee sprekers.
• Sabine Bouter van Pernod Ricard en Bastiaan Krips van Buro Benk geven gezamenlijk de aftrap van Shopper Marketing Update Live!. Ze gaan in op de aantrekkingskracht Value Added Packs en het succes hiermee voor Pernod Ricard, bezitter van de prestigieuze merken als Absolut vodka, Malibu, Jameson, Havana Club, Chivas Regal, The Glenlivet en Jacob’s Creek.
• John Faas, sales & marketing manager van Van Straaten, gaat het hebben over visual merchandising in de winkelomgeving. Daarbij is er sterke opkomst te zien van flexibilisering. Hoe maak en houd je gedurende heel het jaar de winkel aantrekkelijk?
• René van Bemmel van Smurfit Kappa Development Centre legt in zijn presentatie de nadruk op de krachtige marketingmogelijkheden van Shelf ready packaging. Merkfabrikanten is het slechts beperkt gegund om een zich op een plek buiten het schap te laten zien, via een display bijvoorbeeld, terwijl ze met shelf ready packaging een tool in handen hebben om alle dagen – het hele jaar door – hun merkwaarde aantrekkelijk te communiceren.
• De laatste spreker van het Live! event is dr. Jorna Leenheer, lector New Marketing aan de Avans Hogeschool. Zij vraagt zich hardop af of er in het huidige overprikkelde en digitaliserende landschap nog wel ruimte is voor merkdisplays.
gratis voor marketeers, brand owners en designers
Het shopper marketing programma wordt op 24 november gehouden in de context van het verpakkingsevent Packaging Innovations, die 23 en 24 november plaatsvindt in het Taets Art and Event Park Amsterdam. Deze happening brengt leveranciers, innovatiepartners en verpakkingsbeslissingnemers samen. Het event is gratis te bezoeken voor (shopper) marketeers, brand owners en designers. Tickets zijn aan te vragen via shoppermarketingupdate.nl en packaging-innovations.nl.