Roekoekoe! Marijke lanceert Marijke

04-06-2008 (12:05) - Review

Roekoekoe! Marijke Helwegen heeft haar eigen blad gelanceerd en dat zal niemand die gisteren in de buurt van Prinsengracht 717 was, zijn ontgaan. Een enorme batterij camera's, filmploegen, journalisten en society-mensen zagen de koningin van de plastische chirurgie in een bootje aanmeren en waren vervolgens zo happig op een plaatje van Marijke, dat ze er een half uur deed de straat over te steken. Daar eenmaal aanbeland, betrad ze het trappetje naar het hotel waar de lancering plaats zou vinden, met in haar kielzog de boomlange travestiete Marijke-look-a-like Dolly Bellefleur die een nepduif in een kooitje meetorste. Boven aan de trap liet Marijke twee spierwitte duiven los en zong de menigte onder haar toe: 'Roekoekoe! Roekoekoe!' Het moge duidelijk zijn: deze cosmetische vredesduif heeft haar eigen glossy. Eenmalig, dat dan weer wel.

Regen
Na een tour langs de verschillende kamers in het ietwat krappe hotel, met nog steeds een flinke sliert bewonderaars achter haar aan, belandden we in de 'tuin' van het hotel, waar gelukkig de nodige parasollen de regen tegenhielden. Binnen was de zaal gereserveerd voor goede vrinden als Christine Kroonenberg, Wilfred Genee en Barbara Plugge. De officiële lancering kon beginnen, afgetrapt met een swingend optreden van zangeres Laura Fygi - bij wie het bandje in eerste instantie niet goed afspeelde, maar dat onverwachte intermezzo werd gelukkig opgevangen door Fygi die een staaltje acapella zang weggaf, ondersteund door Marijke die de backing vocals voor haar rekening nam: 'roekoekoe!'

Prijsduif Koekeloerie
Er is een reden overigens waarom duiven zo'n prominente plaats in haar blad én presentatie plaatsnemen. Marijke Helwegen is een grote dierenvriend en heeft zelf duiven thuis. Wat voor een warme band met Sanoma's creatief directeur Rob van Vuure zorgde, zo vertelde ze, waarbij ze tot hilariteit van de toeschouwers onthulde dat meneer Van Vuure een prijsduif van anderhalve ton genaamd Koekeloerie bezit.
Waarom een eigen blad? Helwegen werd door Sanoma zelf gebeld voor een date met de directie. Helwegens recept voor succes is helder: 'Je hoeft niet van de universiteit te komen om het te maken. Voor succes moet je tegenwoordig vooral jezelf zijn.' Met de adverteerders zat het overigens meer dan goed, verklapte uitgever Wouter Verkennis; ze moest Marijke zelfs wat afremmen om niet álle reclame-uitingen waar Marijke zich verbonden mee voelde, in het blad mee te nemen. En laat de verkoop maar aan La Helwegen zelf over: 'Ik ben een vredesduif. Ik kan dit polderland ontwapenen, en dan worden mensen positief en dan trekken ze hun portemonnee en kopen ze allemaal dit blad!'

Zwerver
Dat blad tenslotte, waarbij we ook hoofdredacteur Noelle van Eijk niet onvermeld mogen laten, telt 118 pagina's en heeft Marijke written all over it. 'Het mooie van dit blad is dat het een allround beeld geeft van de persoon Marijke', zegt Van Dijk en dat klopt: we zien uiteraard haar openhartige kijk op de plastische chirurgie, maar er zijn ook onthullende interviews waarin ze zich aan de tand laat voelen door onder andere Gerard Joling (voor de brutale vragen). In een fotoserie heeft zich laten kleden als non, zwerver en geisha en verderop zit ze met haar zes beste mannelijke vrienden in een jacuzzi, verkleed als zeemeermin. En wist u dat Marijke regelmatig bijspringt op zorgboerderij De Veldmuis?

Vijanden
Al met al ligt er een stevige en goed gevulde personality-glossy in de winkels, voor de prijs van 4,95 euro. Stevig gesponsord dat ook, want de lijst te bedanken bedrijven die manager Ronald tijdens de lancering voorlas was zo lang, dat hij aan het einde bijna adem tekort kwam. Maakt niet uit, het was een geweldig feestje en een puik blad. En dat Marijke tenslotte niet verstokt is van zelfspot zien we op de laatste pagina: onder een inhoudelijke boodschap naar vrienden en vijanden zien we het cosmetische wonder met een flinke klodder duiven-meuk op haar schouder. 'Roekerdepoep!'  (RvB)