Patagonia en Oatly roepen samen op om te stemmen
Oatly en Patagonia bundelen hun krachten om meer kiezersbetrokkenheid onder Europese burgers te creëren - en ze roepen andere bedrijven op dit voorbeeld te volgen.
Daarmee willen zij de de lage opkomst van 51% bij de Europese verkiezingen, vergroten.
Jean-Christophe Flatin, Chief Executive Officer, Oatly: "De uitslag van de komende EU-verkiezingen heeft grote gevolgen voor het milieu. Afhankelijk van de uitkomst krijgen we een beleid dat ons allemaal helpt, óf dat stilletjes het uitzettingsbevel van onze planeet ondertekent voor onze kinderen en kleinkinderen. Betrokkenheid bij de verkiezingen is dus van essentieel belang, daarom geven we al onze collega's in de EU vrijaf om te gaan stemmen. Daarnaast betrekken we beleidsmakers om ze aan te moedigen zich aan de Green Deal te houden en beleid en bedrijven te steunen die werken aan een duurzamere toekomst. Maar er zijn meer bedrijven nodig die hun stem verheffen en actie ondernemen. Ja, wij mensen zijn verantwoordelijk voor klimaatverandering, maar we hebben ook het vermogen om oplossingen te vinden. Een eerste stap in de goede richting is om de kracht van de democratie te gebruiken om verandering te bewerkstelligen."
Nina Hajikhanian, General Manager, Patagonia: "Patagonia zet zich al heel lang in om de opkomst tijdens verkiezingen te vergroten via initiatieven als Time to Vote, een niet-partijgebonden beweging van meer dan 2.020 aangesloten bedrijven in Noord-Amerika. Bij de verkiezingen voor het Europees Parlement zijn de oorzaken van de lage opkomst anders, vooral onder jongere kiezers. Naast het verbeteren van de toegankelijkheid, door al onze Europese werknemers de tijd te geven om te stemmen, hebben we een programma met educatieve en inspirerende hulpmiddelen opgezet zodat kiezers met hun vrienden, familie en netwerken in gesprek kunnen over het belang van deze verkiezingen."
De trend doorbreken
Bij de EU-verkiezingen van 2019 bedroeg de opkomst in heel Europa slechts 51% en dat was het hoogste percentage sinds 1994. Hier in Nederland was de opkomst van de laatste Europese verkiezingen 42%. Met de grote impact die het EU-beleid heeft, zijn er meer bedrijven nodig die hun klanten en werknemers oproepen om deze trend te doorbreken. Daarom bundelen Patagonia en Oatly hun krachten in een Europa-brede inspanning om de betrokkenheid bij de verkiezingen te vergroten. In een gezamenlijke brief roepen de twee bedrijven andere bedrijven op hun platforms en netwerken te gebruiken om EU-burgers aan te moedigen hun stem uit te brengen en daarbij aan de planeet te denken.
Beide bedrijven geven werknemers in heel Europa vrijaf om te stemmen - ongeveer 1.000 mensen, werkzaam in 11 landen, op locaties zoals fabrieken, kantoren en winkels voor de verschillende bedrijven.
De merken maken gebruik van hun verschillende kanalen: de samenwerkingen van Oatly met cafés, de evenementen in Patagonia winkels, social media en een grootschalige out-of-home campagne van Oatly. Ook voorziet Oatly kandidaten voor het Europees Parlement van een manifest met een reeks beleidsvoorstellen die kunnen worden aangenomen om een duurzaam en plantgericht voedselsysteem op te zetten om gezondheids- en klimaatdoelen te bereiken.