Thuiswinkel.org deelt eerste duurzaamheidscertificaten uit
Milieuvriendelijkere verpakkingen, zo min mogelijk uitstoot bij de bezorging, een groeiend aanbod van producten met duurzaamheidsvoordelen en minder retouren. Thuiswinkel.org lanceert vandaag de onafhankelijke duurzaamheidscertificering voor e-commercebedrijven. Onder meer Bever, Decathlon, De Bijenkorf, Essenza Home, Flinders, GAMMA & Karwei (Intergamma), Livera, MetOlijf.nl, Plantje.nl en Prins Petfoods, zijn webshops die meededen aan de pilot. Deze koplopers voldoen nu aan de eisen van de zes duurzaamheidsthema’s die belangrijk zijn voor de e-commerce sector.
Marlene ten Ham, algemeen directeur van de belangenvereniging, vertelt: “Thuiswinkel.org wil webshops stimuleren, aanjagen en handvatten geven. Het uiteindelijke doel is dat alle bedrijven in beweging komen en steeds duurzamer worden op alle vlakken van de bedrijfsvoering”.
Onafhankelijke eisen
De Thuiswinkel Duurzaamheidscertificering geeft de consument de zekerheid dat een webshop serieuze stappen zet op het gebied van duurzaamheid. Het e-commercebedrijf voldoet met het certificaat aan alle wettelijke en meerdere bovenwettelijke eisen, op thema’s als verpakken en bezorgen. Die eisen zijn samen met milieuorganisaties, specialisten uit de wetenschap en het bedrijfsleven geformuleerd en vastgesteld door een onafhankelijk Comité van Deskundigen. De jaarlijkse toetsing wordt uitgevoerd door een onafhankelijke certificerende instelling (ICTRecht).
De webwinkels worden gecertificeerd op zes duurzaamheidsthema’s: strategie, circulaire economie, productaanbod, verpakken, bezorgen en retouren.
'Tijd voor een omslag'
Na certificering mogen bedrijven op hun website de Thuiswinkel Duurzaamheidscertificering vermelden: deze webshop is onafhankelijk gecertificeerd op duurzaamheidsthema’s. Ten Ham: “Voor Thuiswinkel.org is het essentieel om deze proactieve stap te zetten op het gebied van duurzaamheid. De klimaatproblematiek plaatst steeds meer vraagtekens bij de huidige inrichting van onze economie, gebaseerd op groei. Dit is niet meer houdbaar. Het is tijd voor een omslag. Ook onze sector moet verantwoordelijkheid nemen en actief inzetten op duurzame groei. Een belangrijke reden om te verduurzamen is ook de wet- en regelgeving vanuit Brussel en Den Haag waar bedrijven de komende jaren aan moeten voldoen, onder andere op het gebied van productaanbod en verpakken. De duurzaamheidscertificering helpt bedrijven om hier alvast op te anticiperen.”
Consument wil verduurzaming
Ook de verwachting van de consument verandert, de consument winkelt bewuster: 34% laat duurzaamheid nu al meewegen bij haar keuze (Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor 2023). Twee op de drie consumenten willen die stap maken maar weten niet goed hoe. De duurzaamheidscertificering is een stap om de consument hierin op een onafhankelijke manier op weg te helpen.
Positieve bijdrage
Algemeen directeur Ten Ham benadrukt dat duurzaamheid nooit ‘af’ is: “De eisen die we stellen zijn ambitieus maar haalbaar, daar is uitgebreid op getest. Thuiswinkel.org neemt haar verantwoordelijkheid omdat ze wil bouwen aan een toekomst waarin de sector gezond is, kan blijven innoveren en vooral ook een positieve bijdrage levert aan mens en milieu”.