AutoWeek vs. Autovisie: wie wint?
05-08-2014 (13:56) - Appen met
Robert van den Ham is hoofdredacteur van AutoWeek. De redactie kreeg een paar minuten om met hem van gedachten te wisselen over de lancering van het nieuwe programma 'AutoWeek BigBoys' dat vanaf september bij SBS te zien zal zijn. Vorige week kondigde ook TMG's 'Autovisie' een eigen programma bij RTL aan. Wie gaat winnen? Fonk zet de kaarten op dit moment op de BigBoys van AutoWeek.
Vorige week werd bekend dat TMG's Autovisie een tv-broertje krijgt. Nu horen we dat AutoWeek met AutoWeek BigBoys komt. Was het niet balen dat Autovisie jullie net voor was met de bekendmaking?
‘Nee hoor, we weten al geruime tijd van elkaar dat er een tv-programma aan zit te komen. Bovendien, de kijkers op onze website waar we sinds vorig jaar al twee series met AutoWeek BigBoys uitzenden, meldden we een maand of drie, vier geleden dat we op tv gaan. En de promotietour met de BigBoys-caravan langs allerlei auto-events is begin deze zomer begonnen’.
Hoe lang zijn jullie met de ontwikkeling van het programma bezig geweest?
’Sinds Sanoma SBS heeft overgenomen praten we over een tv-concept, maar alles rondom AutoWeek BigBoys duurt nu ongeveer een jaartje. Het kwam in een stroomversnelling toen het verzoek van de SBS-directie kwam om een autoprogramma voor de zaterdagnamiddag te bedenken’.
Wanneer en hoe laat wordt het programma uitgezonden?
’We starten zaterdag 6 september om 16.30 uur met een serie van acht wekelijkse afleveringen. Op SBS dus’.
De naam AutoWeek BigBoys suggereert veel pk's: kun je een tip van de sluier van het format van het programma oplichten?
’Ik hou het bewust kort: we brengen de meest uiteenlopende hoogte- én dieptepunten in autoland, en dat alles met een vette knipoog. En overigens niet van achter een grote tafel, maar alles vanaf locatie. Grappig trouwens, die associatie met pk's. De programmanaam wordt namelijk vooral gelinkt aan de beide presentatoren…’
Hoe reageren jullie adverteerders tot zover op dit initiatief?
’Het is nogal wat dat er in korte tijd twee nieuwe autoprogramma’s op de buis gaan, dat is zeg maar even wennen voor de mediabureaus. Geïnteresseerd zijn ze zeker. Nieuwsgierig ook, vooral.'
Edo Brunner en Roland Tameling worden de presentatoren. Waarom de keuze voor dit duo?
‘Deze combi van liefhebber en expert, van ervaren tv-man en AutoWeek-testredacteur, dat heeft zich bij ons online al bewezen. Het klikt, het werkt en het is vooral leuk. En dat past weer perfect bij de formule van het tv-programma. Iedereen is hier natuurlijk trots dat ‘onze’ Roland een van de presentatoren is, net als dat we helemaal zélf het programma maken. Er zijn een regisseur en productieleider bijgehaald, verder doen we alles zelf’.
Staan er nog meer explosieve potjes op het vuur van AutoWeek voor dit najaar of heb je nu je kruit al verschoten?
’Er staat wel degelijk een potje op het vuur, maar de inhoud daarvan staat nog te pruttelen’.