'Belang is een stukje toegenomen'
04-07-2014 (16:43) - Appen met
De redactie van Fonk werpt regelmatig een blik op de barometer van het vak. Schijnt de zon of hebben we te maken met een lokale bui? Vandaag vragen aan de altijd ambitieuze en inventieve ondernemer Michiel Mol. Hij heeft zijn ruimtevaartbedrijf Space Expedition Corporation (SXC) verkocht aan het Amerikaanse XCOR Aerospace.
Compliment met de deal. Je bent serious 'rainmaker'. Ben je zelf tevreden over de deal met XCOR?
‘Zeker! Beide bedrijven waren al sterk aan elkaar gelieerd: SXC was de exclusieve operator voor de XCOR Lynx (zo heet het ruimteschip), dus wat dat betreft konden we eigenlijk al niet zonder elkaar. Nu we één bedrijf zijn geworden kunnen we zaken nog veel beter op elkaar afstemmen, wat de ervaring voor onze klanten alleen maar ten goede komt.’
Waarom juist nu verkopen? SXC heeft immers al 250 kaarten voor een slordige 17.5 miljoen euro verkocht...
‘De aandeelhouders van SXC hadden zich eerder dit jaar al ingekocht bij XCOR, en met het inbrengen van SXC is ons belang nu nog een stukje toegenomen. Voor ons komt deze stap op een uitermate gunstig moment. Onze volgende stap zal namelijk zijn dat we de Lynx in serie gaan produceren en beschikbaar gaan maken voor andere operators. Over een jaar of tien zullen dit soort ruimtevluchten vanaf meerdere plekken op de aarde worden uitgevoerd en XCOR werkt door aan haar uiteindelijke doel; een ruimteschip maken dat een sustainable alternatief kan vormen voor de huidige manier van luchtvaart.’
Wat was het spannendste moment in de onderhandelingen met XCOR?
‘Nou, we moesten natuurlijk wel toestemming krijgen van de Amerikaanse autoriteiten. XCOR is uitermate hightech, dus er hebben de nodige screenings aan ten grondslag gelegen. Gelukkig heb ik me altijd keurig gedragen .’
Wat trok hen over de streep?
‘Onze plannen met name, maar vast en zeker ook de betrokkenheid van Harry van Hulten en Generaal b.d. Ben Droste die vanuit hun functies bij de Koninklijke Luchtmacht een uitstekende reputatie hebben opgebouwd.’
Blijf je betrokken bij SXC?
‘Absoluut, al heet het bedrijf nu anders. Afgelopen maanden hebben we achter de schermen met The Communication Company hard gewerkt aan een grote internationale rebranding, waardoor SXC nu officieel XCOR Space Expeditions heet. Ik blijf als Boardmember volledig betrokken bij de marketing van het bedrijf.’
Waar gaat je grootste belangstelling na dit buitenaards avontuur met SXC naar uit?
‘Voorlopig blijft dit 100% mijn focus hebben.’