‘Nederlandse reclame-industrie voelt tijdgeest goed aan’

20-06-2014 (10:46) - Appen met

De redactie van Fonk werpt regelmatig een blik op de barometer van het vak. Schijnt de zon of hebben we te maken met een lokale bui? De redactie kreeg een paar minuten om van gedachten te wisselen met Frans Brand (McCann Worldgroup Netherlands), die deze week, (hoe kan het ook anders) in Cannes verblijft.

Je bent sinds mensenheugenis een Cannes-ganger en weet dus waarover je praat. Is dit jaar vanuit internationaal perspectief een alltime high voor de Nederlandse reclame-industrie? 
‘Ik weet niet of dit jaar in het bijzonder een alltime high is. We hebben ook in het verleden laten zien dat we relevant zijn en de tijdgeest aanvoelen. Ik noem Paul Meijer (Mazda) en Diederick Koopal en Cor den Boer (Rolo). Daarna zette Wieden+Kennedy met Nike de toon, zoals Ogilvy dat vorig jaar deed met DELA (Purpose). Dit jaar maakt Lemz het met Sweetie helemaal waar.’
 
Wat valt je dit jaar het meest op aan het festival?
‘Dat het merendeel van de Nederlanders hier is om te feesten en niet om uren te maken en kennis op te snuiven. En dat ik niet onder de indruk was van de Saatchi-showcase. Maar ook dat het lijkt of er meer klanten dan creatieven zijn. Positief is dat er een compleet nieuwe generatie makers aan het opstaan is die zeer audience en content focused is. En ik was trouwens waanzinnig onder de indruk van Jared Leto.’
 
Kun je het woord 'Sweetie' na deze week uberhaupt nog horen? 
‘Heb ik geen enkel probleem mee. Lemz heeft een prachtige koppeling tot stand gebracht tussen creativiteit en technologie.’
 
Wat is jouw persoonlijke favoriet bij het festival?
‘Die heb ik eigenlijk nog niet echt.’
 
Wat is deze week de hottest place to be buiten het strand?
‘Het Carlton natuurlijk.’
 
Ben je er volgend jaar bij mèt Mister Remia, oftewel Silvester Stallone?
‘Mmm.... In de lijn van wat ik hierboven heb gezegd denk ik dat we met Cloetta, TVM en Stegeman veel meer in de lijn van Cannes aan het opereren zijn. Met Remia zijn we vooral effectief en succesvol, maar dat zit op de strategie van de Superbowl. Ook leuk natuurlijk!’
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.