Papier wordt het nieuwe sjiek
12-08-2014 (08:59) - Appen met
Sinds kort zijn de artikelen uit De Telegraaf ook los verkrijgbaar via Myjour.com. Daarmee wordt het online platform voor de verkoop van losse tijdschrift- en krantenartikelen snel een grotere concurrent van die andere grote speler: Blendle. Fonkonline sprak met Myjour-bedenker Jan Verheul. ‘Vooral Blendle houdt ons scherp en ik weet zeker dat ze ons ook zeer interessant vinden, maar dat zullen ze niet snel uitspreken.’
Ben je tevreden met het aantal Myjour-lezers? Had je 1 oktober 2013 verwacht dat je nog geen jaar later al op 8.500 lezers per dag en 25.000 accounts zou zitten?
‘Ik vind dat je de ambitie die je hebt mag uitspreken. Het is wel reëel om je ambitie zo af en toe bij te stellen. Zodra er voldoende interessante content voor diverse doelgroepen – niches - te vinden is, vertrouw ik op de bekende ‘hockeystick-groei’.’
Hoe belangrijk is het dat Telegraaf voortaan op Myjour is te vinden?
‘Het is belangrijk, omdat een grote titel als De Telegraaf gebruikers en andere uitgevers vertrouwen geeft in het platform. Toch ligt bij ons de nadruk niet op de dagbladen. Myjour is niet zozeer bedoeld voor de dagelijkse nieuwsbehoefte: wij willen ons veel meer op niches in de markt richten met achtergrondartikelen, verdieping en personal interest.’
Wil je uiteindelijk alle dagbladen aan kunnen bieden?
‘Dat zou leuk zijn, maar onze focus ligt meer op achtergronden en vakinformatie dan op nieuwsmedia. Dus het heeft niet echt prioriteit.’
Zijn andere aanbieders als Blendle en eLinea concurrenten of juist collega’s die prima naast elkaar kunnen bestaan?
‘Natuurlijk zijn Blendle en Elinea concurrenten van Myjour en het is wenselijk dat er concurrentie is. Vooral Blendle houdt ons scherp en ik weet zeker dat ze ons ook zeer interessant vinden, maar dat zullen ze niet snel uitspreken. Het voordeel van concurrentie is ook dat je met elkaar een segment in de markt wordt, waardoor uitgevers en straks ook gebruikers je serieus nemen.’
Wat doet Myjour beter dan een Blendle? Is er misschien ook iets waar Blendle (nog even) beter op scoort?
‘Het belangrijkste verschil is dat wij de content echt uit de context van de (print)uitgave halen. Wij bieden de content op internet aan, rekening houdend met de behoefte van de digitale lezer. Daarbij bieden we opties zoals de voorleesfunctie en video. Wij tonen geen gedrukte kranten of tijdschriften zoals Blendle dat doet. Hiermee is Myjour voor de uitgever echt een aanvullend verkooppunt voor losse artikelen en zijn we geen concurrent van hun eigen gedrukte titels. Voor publicatie in Myjour hoef je ook niet te wachten totdat een titel van de pers rolt. Bovendien kun je in Myjour op titel, auteur en zelfs op onderwerp artikelen lezen. Je kunt dus op meerdere manieren de content bereiken. Bij de volgende update is het mogelijk om als gebruiker collecties te maken van interessante artikelen en video's. Die collecties kun je openbaar maken, zodat jou vrienden kunnen zien wat jij interessant vindt, zoals bij Pinterest. Maar bovenal blijf je in Myjour de baas over alles wat je er doet.’
Gaan aanbieders als Myjour printmedia op den duur laten verdwijnen of print ook in de toekomst een plaats houden?
‘Persoonlijk geloof ik echt in printmedia. Daarom vind ik ook dat je content op internet anders moet aanbieden dan dat uitgevers dat nu doen in Blendle. Printmedia moet zichzelf alleen opnieuw uitvinden, anders zal het in de toekomst wellicht verdwijnen. Persoonlijk ben ik het eens met Cor Hospes: papier wordt het nieuwe sjiek.’
Wat is het meest recente Myjour-artikel dat je zelf hebt gelezen/gekocht?
‘Ik ben net terug van vakantie en ik merkte hoe handig ik het vond om Myjour te gebruiken vanaf mijn vakantieadres. Naast de vakartikelen vind ik het heerlijk om artikelen van Quest te lezen. Voor dit interview las ik dit artikel. Nice to know, toch?’