‘Saatchi & Saatchi komt er gewoon bij in deze groep’
01-05-2014 (14:15) - Appen met
De redactie van Fonk werpt regelmatig een blik op de barometer van het vak. Schijnt de zon, gaat het regenen of wakkert de wind aan? We hadden een paar minuten om met Arjan Kapteijns van Saatchi & Saatchi | Leo Burnett (en straks ook Publicis. ‘Wat kan mij nog gebeuren met twee van zulke sterke vrouwen aan mijn zij?
Als Jack de Graaff deze zomer vertrekt bij Publicis, krijg je in Nederland de eindverantwoordelijkheid voor 2 bureaus. Het is de bedoeling dat beide (vooralsnog) gescheiden entiteiten blijven. Hoe ga je dat in de dagelijkse praktijk vorm geven?
‘Jack is nu naast Publicis ook al verantwoordelijk voor de groepsmerken Found, Koen, Compasso en GPR. Dat werkt nu volgens mij ook al goed in de dagelijkse praktijk. Het zijn bureaus met eigen profielen en specialismen, die daar waar mogelijk en nodig samenwerken. Saatchi & Saatchi | Leo Burnett komt er nu gewoon bij in deze groep. Vooralsnog denk ik daarom niet dat dit veel anders zal gaan werken dan het nu werkt. Maar goed, ik moet nog beginnen. Het ligt voor de hand dat Saatchi & Saatchi | Leo Burnett straks ook een eigen plek krijgt in het Groepsgebouw. Dit is overigens ook niets nieuws. In ons huidige pand zitten ook al Starcom en MS&L en heeft een tijdje ook niet groepsbureau SSSS & Orchestra gezeten. Deze ontwikkeling van meerdere bureaus samen in een gebouw zie je
ook bij onze ‘concullega's’ en eigen bureaus in andere landen. In België bijvoorbeeld zitten Publicis en Leo Burnett al langer onder 1 een dak en leiderschap.’
Wat zie je als de grootste uitdaging de komende periode om straks alle ballen efficiënt en toch aimabel in de lucht te houden?
‘Zorgen dat ik ook nog tijd heb om iedere week een lekker potje te voetballen en iets leuks te doen met mijn vriendin en twee zonen van 16.’
Wie worden binnen de beide bureaus je belangrijkste 'secondanten'?
‘Bij Saatchi is Angelique de Hont verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van het bureau en bij Publicis Sabine Bijleveld. Ik zou vrij naar Hans de Booij wilen zeggen: Wat kan er mij in godsnaam gebeuren, met twee van zulke sterke vrouwen aan mijn zij?’
Op Pinterest kunnen we zien dat je van merken houd. Stel: je bent zelf een merk. Wat voor een merk ben je dan?
‘Ik streef er natuurlijk naar om voor mijn klanten en relaties een Lovemark te zijn.’