Verbijsterd & blij

05-06-2014 (09:00) - Appen met

De redactie van Fonk werpt regelmatig een blik op de barometer van het vak. Schijnt de zon of hebben we te maken met een lokale zomerbui? We kregen een paar minuten om met research director Marieke Echtelt (Ster) van gedachten te wisselen over de zo verrassend alsnog gewonnen AMMA in 2014. 
 
Een week geleden werden de AMMA’s uitgereikt. Helaas viel Ster buiten de boot. Maar nu is er opeens het bericht dat jullie alsnòg een AMMA hebben gewonnen. Mosterd na de maaltijd of onverkort een kroon op jullie werk?
‘Uiteraard een prachtige kroon op ons werk. We zijn ongelooflijk blij met deze erkenning voor ons baanbrekende neuro-onderzoek, maar ook verbijsterd. De vreugde overheerst echter: Ster heeft TOCH de Hans du Chatinier-AMMA gewonnen.’
 
Weet je waarom de jury jullie case heeft bekroond?
‘Het exacte juryrapport hebben we nog niet gezien. Maar over de case kan ik wel iets zeggen. Samen met Neurensics hebben wij in dit neuro-onderzoek gekeken naar de effectiviteit van de positie van een commercial en de omgeving waarin deze commercial wordt uitgezonden. Het unieke onderzoeksdesign geeft inzicht in de invloed van clutter-intensiteit, de blokpositie en de invloed van programma én zender op de commercial. Antwoorden die nooit eerder gegeven zijn. Dat maakt dit onderzoek bijzonder waardevol voor de markt. De resultaten zijn breed toepasbaar voor het hele vakgebied. En niet onbelangrijk, ze bieden overtuigend bewijs dat het belangrijk is om naar meer zaken te kijken dan alleen naar het aantal GRP’s. Op ster.nl kun je uiteraard het hele onderzoek bekijken.’
 
Hoe gaan jullie deze AMMA-winst vieren?
‘Toen bekend werd dat we toch de AMMA gewonnen hebben, hebben we dit intern direct gevierd met een in allerijl aangerukte taart. Want we zijn natuurlijk ongelooflijk trots; toch erkenning voor ons baanbrekende Ster-Neurensics onderzoek. En we zullen uiteraard niet nalaten ook onze relaties op de hoogte te stellen van deze toch wel bijzondere AMMA.’
 
Hebben jullie nog meer prijzenpotjes op het vuur staan in 2014 die het huidige podium leed misschien kunnen verzachten?
‘Haha, natuurlijk is het spijtig dat we ons podium misgelopen zijn, maar de trots op deze AMMA en erkenning voor ons baanbrekende onderzoek overheerst. Uiteraard staan we niet stil en doen we ook dit jaar weer veel nieuw media-onderzoek.. Zodra we nieuwe resultaten hebben, laten we dat ongetwijfeld weten.’
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.