Weg uit de bladenwoestijn
25-07-2014 (09:23) - Appen met
Peter van de Kraats is chef redactie van Panorama en volgens eigen zeggen ‘dolblij’ dat Panorama, samen met enkele andere mannentitels door Sanoma is verkocht aan het Groningse Pijper Media. Waarom is Van de Kraats zo dolblij?
Ben je zo blij omdat de redactie niet naar Groningen verhuist, maar in Amsterdam blijft, of heeft je blijdschap een andere oorzaak?
‘Blij omdat we weggaan uit deze bladenwoestijn. Sanoma heeft zich de laatste twee jaar op zijn zachts gezegd niet erg druk gemaakt om een papieren titel als Panorama. Geen marketing-ondersteuning meer, geen abonnee-ondersteuning, geen online ontwikkeling, niets. Alleen de lopende bladzaken, en dat op een heel laag pitje. We moesten het helemaal zelf doen. En tot veler, maar niet onze verbazing, doen we dat beter dan verwacht werd. Dat gaan we bij Pijper Media alleen maar nog beter doen.’
Je bent afgelopen jaar vol op de bres gaan staan voor Panorama en je verwijt de Sanoma-leiding nogal wat. Heeft de komst van de nieuwe CEO je milder gestemd of trek je de deur in Hoofddorp met een klap achter je dicht?
‘Met een klap en een brede glimlach. Ik moet zeggen dat ik persoonlijk, in een bedrijf als Sanoma met al die managementslagen, onze nieuwe CEO Peter de Mönnink slechts een paar keer toevallig in het gebouw hier in Hoofddorp heb zien lopen. Ik ken hem niet en heb hem nog nooit gesproken. Maar hij is bepaald niet op dezelfde voet doorgegaan als zijn voorgangers. Vind ik. Ik zal niet zeggen dat hij met de botte bijl te werk is gegaan, maar wel voortvarend. En dat was volgens mij ook nodig. Maar ook hij stapte natuurlijk niet van de (on)lijn af waar Sanoma voor gekozen heeft. De bladen blijven hier de Assepoester die poetst en het geld moet verdienen, terwijl de Online prinses naar het bal mag.’
Hoe gaan jullie de (zacht gezegd) stagnerende oplage opvijzelen?
‘Door weer met liefde en aandacht voor het product te gaan werken. Ook wij zullen geen wonderen kunnen verrichten, maar ik denk dat er in een kleine slagvaardige organisatie zoals ik Pijper Media nu al heb leren kennen, heel veel mogelijk is. Alle succesvolle Nederlandse titels zitten niet voor niets bij een kleine toegewijde uitgever of organisatie. Wij krijgen de kans om te bewijzen dat er nog een hele mooie toekomst is voor Panorama. Die is misschien niet eindeloos, maar wel veel langer dan ze bij Sanoma denken. En veel winstgevender.’
Gaat Pijper Media jullie niet geringe redactiebudget wel in stand houden?
‘Geen idee. Er zal zeker gekeken worden naar manieren om het zuiniger aan te doen. Dat is ook al gezegd. Maar dat vind ik niet meer dan normaal. De tonnen die we bij Sanoma af moeten dragen voor overhead, die wint Pijper in ieder geval gelijk al grotendeels. Want dat kan echt een aap nog veel goedkoper regelen, die overhead. En dus zeker onze zuinige nieuwe baas die heel goed weet hoe je goede bladen maakt, wat dat kost, waar het zuiniger kan en waar het niet zuiniger moet.’
Seks, drugshandel en louche zakenbaronnen: daarvan kennen we Panorama allemaal. Komt er de komende periode nog een redactionele nouveauté bij nu jullie weer wat meer de ruimte krijgen?
‘Laat ik zeggen dat de ideeënbus daarvoor hier op de redactie de afgelopen twee jaar louter spinnenwebben bevatte, maar dat we er nu twee nieuwe naast hebben gezet omdat de eerste heel snel vol zat.’
Licht eens een spannende tip op van de volgende editie van Panorama?
‘We hebben ontdekt dat Duitsers véél gastvrijer en vriendelijker zijn dat menigeen misschien dacht…’
Nu het stof een beetje is neergedaald: hoe kijk je terug op je Sanoma-jaren?
‘Positief. Ik laat me door die laatste twee bizarre jaren niet de mooie herinneringen afpakken. Ik heb hier veel geleerd en we hebben mooie dingen kunnen doen. Toen Sanoma nog een multimediale uitgeverij was die ook papieren titels maakte…’
En nou niet jokken, maar hoe hoog is jullie verkochte oplage eigenlijk echt?
‘Sorry, ik rij net een tunnel in en de verbinding is erg slecht. Maar wat ik hierop wil zeggen is...’