Aftellen naar ADCE Awards met Nik Sluijs (Happiness Amsterdam)

Aftellen naar ADCE Awards met Nik Sluijs (Happiness Amsterdam)

17-11-2025 (10:00) - ADCN

Op vrijdag vindt de 34e editie van de ADCE Awards plaats. Nederland levert dit jaar drie finalisten én vier juryleden. In aanloop naar de uitreiking in Barcelona tellen we iedere dag af met één van de juryleden. Vandaag: Nik Sluijs, mede-oprichter en CEO van Happiness Amsterdam en jurylid in Interactive & Mobile.

Hoe kijk jij naar de positie en potentie van de ADCE Awards binnen het redelijk verzadigde, internationale award-landschap?
Nik Sluijs: "Wat de ADCE anders maakt dan andere internationale competities, is dat er alleen werk ingezonden kan worden dat eerst in een lokale/landelijke competitie gewonnen heeft. Dat maakt dat al het ingezonden werk al van een bepaald niveau is. En, nog belangrijker, dat er een serieuze culturele check geweest is. Deze opzet maakt dat de ADCE voor mij wel een uniek plekje heeft gevonden in dat behoorlijk verzadigde landschap."

Wat is de toegevoegde waarde van de ADCE Awards ten opzichte van grotere broer Eurobest?
"Ik denk dat Eurobest hoger aangeschreven staat. Maar het leuke van ADCE is dat er, door die unieke opzet, meer aandacht is voor Europese campagnes die misschien lokaal super slim en relevant waren, maar op Eurobest ondergesneeuwd zouden raken. Meer kans voor slimme ideeën uit kleinere landen met een minder uitgesproken reclamecultuur."

Nederlandse finalisten

In hoeverre benen de Nederlandse finalisten de andere Europese landen qua creativiteit bij?
"Als je naar de ADCE finalisten kijkt: Niet echt… Ik zag in een artikel een top 10 finalist landen voorbijkomen, en daar stond Nederland niet op. Duitsland is met 57 finalist plekken de duidelijke koploper, maar ook Spanje, Oostenrijk, Ukraine en Zwitserland scoren beter dan Nederland.
Ik denk alleen niet dat we daar conclusies uit kunnen trekken. Want ik vermoed dat bureaus uit Nederland in verhouding met die landen ook veel minder hebben ingezonden voor deze award."

"Die diepgang maakt de onderlinge discussies met andere juryleden ook heel gelaagd en veelzijdig"

De categorie Interactive & Mobile

Welke trends vallen jou op in het werk van de finalisten binnen jouw categorie Interactive & Mobile?
"Om eerlijk te zijn viel het me vooral op dat er één ontwikkeling opvallend weinig terugkwam. Ik had in Interactive & Mobile verwacht dat een groot deel van de cases iets met A.I. zou doen, maar dat viel heel erg mee. Of tegen… Qua technische innovaties vond ik het wat tegenvallen, in sommige gevallen was het werk zelfs behoorlijk gedateerd. Maar gelukkig zitten er ook altijd wat pareltjes tussen die je totaal verrassen."

Wat maakt jou categorie dit jaar uitdagend/interessant om te jureren?
"Ik geloof dat wij op 1 categorie na het minste inzendingen hadden, maar bij de eerste online judging ronde toch het langst bezig waren van alle juries. Interactive & Mobile is altijd complex, omdat er super diverse cases ingezonden worden. Van pure webdesign en UX cases, tot Augmented Reality activatiecampagnes en geïntegreerde campagnes met een vleugje digital. Dat houdt in dat je niet even een print ad of commercial bekijkt en je mening vormt, maar soms een heel platform persoonlijk moet uitproberen voordat je een oordeel kunt vellen. Die diepgang maakt de onderlinge discussies met andere juryleden ook heel gelaagd en veelzijdig."

Tip & afsluiter

Welke gouden concrete tip heb jij voor makers die in 2026 een case willen insturen?
"Een beetje een open deur, maar zorg dat je case study zo simpel mogelijk is. Je werk wordt beoordeeld door topmensen uit ons vak, maar wel topmensen uit 8 totaal verschillende culturen. In onze jurering dit jaar merkte ik dat er soms fantastische ideeën bijna sneuvelden, omdat de case study alle kanten op ging en elk detail van de campagne probeerde te tonen, maar er daardoor niet in slaagde om de kern van het idee over te brengen. Keep it simple, stupid. Al die fluff kan in de bijlage.
En een tweede: Zend scherp in op een relevante categorie. Het viel in onze categorie (Interactive & Mobile) op dat er heel veel cases werden ingezonden die in de kern helemaal niet interactief of mobile waren. Hoe fantastisch je idee ook is, een bekroning krijg je pas als je ook inzendt voor de juiste categorie, en je case daar duidelijk op aanpast."

Ik ga naar Barcelona en neem mee… Welk item mag niet in jouw koffer ontbreken voor een soepele jurering en waarom?
"Voor een soepele jurering heb ik alleen mijn hoofd nodig. En misschien een schone onderbroek voor dag 2."

Deel twee

Morgen is het de beurt aan Rogier de Bruin, ECD van ACE en jurylid in Film & Audio. Stay tuned!