
Jurylid Jasper Vierboom over de ADCE Student Awards
Naast de normale uitreiking van de ADCE Awards vond op woensdagavond een speciale awardshow voor studenten plaats. Nederland sleepte geen prijzen in de wacht, maar twee inzendingen van eigen bodem verdienden wel een plekje op de shortlist. De ADCE Student Awards hadden een extra Nederlands tintje: Jasper Vierboom (Wolfstreet) was jurylid van de competitie voor creatieve professionals in spe. We vragen hem naar zijn ervaringen.
Studenten uit 19 Europese landen stuurden voor de tweede editie van de ADCE Students Awards 290 cases in. De grote winnaars van de avond waren Felix Foltas en Jonas Perkmann van de Oostenrijkse hogeschool Fachhochschule Salzburg. Hun inzending 'The USB Paradox' won naast goud in de categorie Motion and Film en zilver in Advertisng, de YoungStar, de grand prix van de avond. Bekijk alle winnaars hier.
Op het podium van Sala B in Barcelona stonden dus geen Nederlandse winnaars. De Nederlandse inzendingen 'The Data Self-Discovery' en 'The Decline of Small Shops in Bulgaria', beide gemaakt door studenten van de Willem de Kooning Academy in Rotterdam, haalden wel de shortlists van de categorieën Experiential Design en Publication Design.
In gesprek met Jasper Vierboom
Hoewel de awards gisteravond werden uitgereikt, vond de jurering al twee maanden eerder plaats. Jasper Vierboom, naast Creative Director en Partner van Wolfstreet ook docent aan de Willem de Kooning Academy, kan ons alles vertellen over deze juryrondes.
Hoe heb jij je optimaal voorbereid voor een internationale jury taak als deze?
Jasper Vierboom: "Ik ben er vrij open ingegaan. Als parttime docent ben ik vooral benieuwd wat het level van de executie is in andere landen is. En ik kan zeggen: die lag deze keer vrij hoog."
"Met minder tools en geld, toch zo iets sterks neerzetten"
Hoe kijk jij naar de positie en potentie van de ADCE Awards binnen het redelijk verzadigde, internationale award-landschap?
"Vanuit de student awards is het leuk om te zien wat het niveau van andere landen is. Daarnaast wordt er ook veel werk ingezonden wat bijvoorbeeld specifiek gemaakt is voor de D&AD New Blood briefs. Als mensen dan een pencil hebben gewonnen, sturen ze hun werk ook weer hierop in."
Minder middelen, meer impact
Welke trends vallen jou op in het werk van de finalisten binnen jouw categorie?
"Het niveau ligt enorm hoog qua uitwerking. Je zult aan de winnaars bijna niet zien dat het door studenten gemaakt is, en dat is bewonderingswaardig. Met minder tools en geld, toch zo iets sterks neerzetten."
Wat maakt jou categorie dit jaar uitdagend/interessant om te jureren?
"Als docent is het heel leuk om te zien hoe andere scholen en studenten het doen. En daarnaast is de jurering zelf heel leuk, om met mensen uit letterlijk heel Europa in een call te zitten, en het toch zo eens te kunnen zijn met elkaar. Ondanks alle verschillen."
Welke gouden concrete tip heb jij voor studenten die in 2026 een case willen insturen?
"Zorg ervoor dat je er alles aan doet om de uitwerking zo goed mogelijk neer te zetten. De lat ligt hoog."