
Barça Backstage #1 met Vincent Lammers van finalist BUCK
Terwijl de ADCE Awards pas vrijdag worden uitgereikt, barst Barcelona nu al van de creativiteit. Vandaag begint namelijk de ADCE Creative week, een conferentie die dient als opwarmer voor de officiële prijsceremonie. FONK ontmoet daar de Nederlandse finalisten en vraagt naar hun finaleplaats, het genomineerde werk en meer. Vincent Lammers, Executive Creative Director en partner van finalist BUCK Europe, bijt het spits af.
BUCK, een internationale animatiestudio met Europese hoofdkantoren gevestigd in Londen en Amsterdam, mag zichzelf finalist noemen door zijn 25 seconden durende animatie in een muziekclip van de Brits-Zweedse zanger Mabel. Haar nummer Look at My Body (Pt. II) draait om female empowerment en maakt een statement tegen objectivering van vrouwen door mannen. Live-action beelden worden onderbroken door de psychedelische 2D-animatie van BUCK, waarin de vrouw wordt neergezet als doorgever van het leven.
Viering van craft
Jullie animatie won eerder een Finalist Lamp tijdens de afgelopen ADCN Awards. Waarom hebben jullie ervoor gekozen de case vervolgens in te zenden voor de ADCE Awards?
Vincent Lammers, ECD van BUCK: "We vinden deze case een Europees podium verdient. De animatie brengt alles samen waar wij om geven en onze mensen uit heel Europa hebben er hard aan gewerkt. We kozen voor de ADCE omdat die competitie craft viert met een goede categorie en jury. Andere competities leggen daarnaast meer de nadruk op live-action en niet zozeer op animatie. Dat de ADCE verbonden is aan de ADCN hielp ook mee in de keuze."
"Bij dat soort projecten krijgt ons team juist meer ruimte om te experimenteren, ontdekken en uit te drukken"
Wat maakt de animatie typisch BUCK?
"De aandacht voor alle details. En in het bijzonder voor de celanimatie, een animatietechniek waarbij je - in dit geval - voor elke seconde maar twaalf plaatjes moet tekenen. Normaal gesproken zijn dit er 24. Losse tekeningen van water en vuur zijn eigenlijk heel rigide als je organische camerabewegingen wilt maken. Toch zit de animatie er helemaal vol mee, vanwege onze nauwkeurigheid.
Ook het bold statement over het vrouwelijk lichaam past bij ons. Waar de live-actionbeelden spelen met tongue-in-cheek archetypes van vrouwelijke archetypes, zoals verwijzingen naar oude kunst en fotoshoots, maakt de animatie een groter statement: de vrouw is de bron en kern van alles. Het was een logisch gevolg om dat via illustratie af te beelden, omdat vruchtbaarheid en zwangerschap honderden, zo niet duizenden jaren geleden ook al werden geïllustreerd."
Getalenteerd team
Welke impact heeft de animatie op het team gehad?
"We werken graag samen met grote merken als Apple, Google en Microsoft, en vinden het geweldig om hun problemen op een slimme en creatieve manier op te lossen. Maar voor ons is het net zo belangrijk om te werken met opdrachtgevers buiten dat domein. Bij dat soort projecten krijgt ons team juist meer ruimte om te experimenteren, ontdekken en uit te drukken. Deze case is daar een perfect voorbeeld van."
Wat zou het betekenen voor BUCK als jullie met een ADCE Award naar huis gaan?
"BUCK is niks zonder zijn getalenteerde artists, directors, animatoren en illustratoren. Het zou een mooie erkenning voor hen zijn vanuit de industrie en de juryleden dat de case een award-worthy piece of work is. Daar ligt de waarde."
Bekijk de behind-the-scenes-beelden van de animatie op de casepagina.