Appen met Bart Kampschreur over Vortex Agency

Appen met Bart Kampschreur over Vortex Agency

21-07-2022 (14:51) - Appen met

Vortex Agency: een flinke naam voor een agency die zich richt op TikTok marketingcampagnes. Happy Horizon en Vertigo6 zetten dit agency op, met Bart Kampschreur aan het roer. fonk spreekt hem over de details.
 
WhatsApp-status: 
 
Hi Bart! Anne van FONK hier. Heb jij vandaag misschien even tijd om te appen over Vortex Agency?
Hi Anne! Jazeker!

Leuk! Gefeliciteerd als allereerst natuurlijk!
Waar is de behoefte voor een aparte agency vandaan gekomen?
Dank je wel! Wij zijn er ook mega-enthousiast over.
We werden bij Vertigo 6 steeds meer gevraagd voor TikTok-campagnes. Want je kunt als marketeer bijna niet meer om het platform heen. Die vraag is nu zo groot, dat we hebben besloten om de activiteiten onder te brengen in een nieuwe agency. Dit geeft ons de mogelijkheid om meer te specialiseren en klanten nog beter te bedienen.

Mike zal wel niet zo blij zijn dat hij je straks kwijt is, of wel?
Haha hij is me niet kwijt - we blijven collega's! Gelukkig. Want ook al werken we al meer dan 10 jaar samen in verschillende vormen, leer ik nog steeds heel veel van hem. Binnen Vertigo 6 was ik al verantwoordelijk voor business development en zette ik me de afgelopen periode in om klanten namens Vertigo 6 te bedienen op TikTok. En als ik ergens enthousiast over ben, dan kan ik daar úren over praten.
Zo ook tijdens een diner met Walter van de Wege en Marco Zweekhorst van Happy Horizon. Na ze de oren van de kop te hebben gekletst over de mogelijkheden op het jonge platform, zei Walter: "Wat nou als je hier een nieuwe agency voor opricht?" Nou, zo gezegd zo gedaan. We zijn nu twee weken verder en ik mag samen met een nieuw team vol gas op TikTok.
Ik zie onze agency meer als een verlengstuk van Vertigo 6 en Happy Horizon op TikTok.

Twee weken!! Lekker doorgepakt dus
Juist, dus er blijft wel veel samenwerking? Ik wilde al vragen wat precies de verhouding met Vertigo6 is

Ja, we blijven heel nauw samenwerken! Dat komt ook echt voort uit de filosofie van Happy Horizon. De groep biedt alle disciplines van online marketing aan en biedt je een vast aanspreekpunt. Maar zorgt er wel voor dat je bediend wordt door echte specialisten.
Wij zullen als TikTok-experts veel klanten van Vertigo 6 en Happy Horizon gaan bedienen op TikTok. En wie weet kunnen we organisaties die bij ons komen voor TikTok-campagnes in een later stadium ook helpen met bijv. PR of website-optimalisatie. Samen zoeken we de synergiën op om de klant zoveel mogelijk te ontzorgen.

Juist, slim! Ik kan mij ook bijna niet voorstellen dat het vaak blijft bij één medium zonder brainstormen of eventueel geflirt met andere kanalen
Zijn jullie al aan de slag met Vertigo6 klanten?
Jazeker! We zijn ook echt superblij met het vertrouwen dat de klanten ons geven. We zijn nu een gave campagne aan het draaien voor ASUS ter promotie van hun Vivobook. We spreken met allerlei opvallende video's consumenten aan die een laptop zoeken voor creatieve werkzaamheden. En we hebben net een reeks aan TikTok-commercials geschoten voor Asmodee, waarin we in superkorte tijd laten zien waarom hun bordspellen zo leuk zijn voor de zomer. Denk aan Perudo, Exploding Kittens en Jungle Speed. TikTok is hier echt een perfect platform voor, omdat alle video-advertenties standaard schermvullend met geluid zijn.

Nice!
Je had het net al even over de mogelijkheden op het jonge platform, wat zijn die volgens jou?

Enerzijds zit dat hem heel erg in de gebruikersbase. Ik geef vaak les bij hogescholen en universiteiten. Als ik dan in de collegezaal sta en vraag 'wie heeft er thuis een tv-aansluiting?', dan zie je schrikbarend weinig handen omhoog gaan. TikTok is het snelstgroeiende platform binnen de jonge doelgroep en biedt de kans om die consumenten juist wel te bereiken.
Anderzijds is het content-formaat mega-interessant. Schermvullende video mét geluid is perfect om een consument te boeien, of te verleiden. Maar dan moet je niet met je tv-reclame komen. Op zich is er voor bijna ieder onderwerp wel een doelgroep op TikTok, maar je moet het wel anders benaderen. Niet alleen de vormgeving, maar ook de structuur van je video. Je moet gelijk vanaf het begin boeien, en eenduidig zijn met een waardevolle boodschap. Merken die dat goed doen, vinden op TikTok een enorm betrokken publiek.

Nice
lekker beknopt omschreven, was even bang dat ik een paar uur zou zitten lezen
Je hebt geluk dat we niet aan het bellen zijn. Dan was ik nog aan het kletsen geweest.

hahaha
Wat maakt jullie anders dan andere TikTok agencies?
Dat zit hem in een paar dingen!
1) Wij zijn TikTok-specialisten en brengen de creativiteit en flair die bij een kleine agency hoort. Maar wel met de backing van een bureaugroep met meer dan 600 collega's binnen alle disciplines van online marketing. Als je een opvallende branding-campagne wil dan kan dat. Maar een effectieve e-commerce-campagne net zo goed. En als je jouw campagne door wil trekken naar andere kanalen, dan kunnen we daar gemakkelijk in voorzien.
2) Wij nemen jarenlange ervaring mee uit de game-wereld en hebben hier geleerd hoe je toffe content voor jongeren kunt maken. Dit hebben we vervolgens leren toe te passen op abstractere en "saaiere" onderwerpen, zoals de arbeidsmarkt en het onderwijs. Veel organisaties hebben moeite om hier iets gaafs van te maken, maar wij worden juist heel enthousiast van die uitdaging.
3) Vertigo 6 is het hoogstbeoordeelde bureau in de FONK100, en die mentaliteit neem ik mee naar Vortex Agency. Wij denken actief met de klant mee en ontzorgen deze volledig op TikTok.

Die nummer 3 is natuurlijk de belangrijkste ;)
100%!

wat vindt je zelf het leukste TikTok filmpje van dit moment eigenlijk?
Wauw, het leukste TikTok-filmpje! Het gave aan TikTok is dat er zo extreem veel content is, en dat ze dat toch op zo'n manier uit weten te serveren dat je voornamelijk dingen te zien krijgt die je leuk vindt. Ik kom dus ook echt van alles tegen, van cabaret tot sportshighlights tot rap-video's.
Als ik iets moet noemen dat me is bijgebleven, dan is het een video over Hansel Emmanuel die ik laatst zag. Dit is een jongen met één arm die op een heel hoog niveau basketbal speelt. En hoewel hij dus een arm mist, kan hij alsnog de indrukwekkendste dunks, passes en 3-punters geven. Mega-inspirerend!

Toch sport gerelateerd he!
Om even in die hoek te blijven: gaan jullie net zoveel met sport doen als Vertigo6?
Sport zou voor ons een heel gave toevoeging zijn! Bijvoorbeeld het toegankelijk maken van fitness door instructieve video's. Maar dan wel op een interessante, kernachtige wijze gestructureerd. Of bijvoorbeeld shirt reveals voor sportclubs!

klinkt leuk
Jij gaat nu voor het eerst een bureau leiden: wat ga jij als individu toevoegen?

Ik neem als persoon heel veel ervaring mee op het gebied van social. Gedurende mijn looptijd bij Vertigo 6 verzorgde ik social campagnes voor ASUS, New Balance, Logitech, Trek en meer. En voor veel merken van A tot Z, dus van concepting tot creatie en advertising.
Daarnaast breng ik een flinke dosis enthousiasme en energie naar de organisatie. Ik ben de hele dag aan het kijken wat influencers doen op social, en welke elementen we hiervan voor organisaties toe zouden kunnen passen. Zoals ik eerder zei kan ik hier uren over praten. Ik ben ook actief als post-hbo-docent social media dus ik doe dat ook haha. Mijn team en ik zijn pro-actief en we willen samen ook gave cases neerzetten. Bij iedere campagne doen we wel iets wat we nog nooit gedaan hebben.
Dus om het samen te vatten: vakkennis en enthousiasme!

De hele dag aan het kijken wat influencers doen op social' is wel een mooie beschrijving van de hele dag aan het scrollen zijn onder werktijd
Het enthousiasme en de energie kan ik wel bevestigen! Leuk ik ben benieuwd hoe het je afgaat

Haha ja, niet al mijn collega's kunnen het geluid van mijn filmpjes altijd waarderen

Als laatste nog een kleine vraag: waar zijn jullie gevestigd?
Arnhem! Voor nu blijven we in het pand bij Vertigo 6. Doordat tegenwoordig zoveel mensen hybride werken, passen we daar nog in. Maar als ik zie hoeveel aanvragen we krijgen, vrees ik dat de kans heel groot is dat we binnenkort ergens anders moeten gaan zitten.

haha here's hopin
Succes de komende tijd Bart! En bedankt voor je tijd en antwoorden :)
Dank je wel Anne!!