Appen met Martin de Winter over het succes achter merkactivatie

03-01-2023 (11:45) - Appen met

Martin de Winter, directeur van Hokra, actiemarketeer en docent bij Promotional Products Professionals academy, bracht het Handboek voor Activaties en Promotionele Producten uit. We appten met hem over zijn ervaringen binnen het vak, en waar de behoefte voor dit handboek vandaan komt. 

Status: Available 

Goedemorgen Martin, leuk dat ik je even kan spreken over de publicatie van jouw boek!
Ik ben benieuwd, waaraan merkte je dat er behoefte was aan het handboek dat je hebt gepubliceerd?

Mooie vraag! Leuk om hier even over te appen. Er waren 2 drivers. Eén: ik ben docent bij de PPP academy (Promotional Products Professionals) daar merkte ik door de vragen die worden gesteld dat er behoefte was aan een boek die marketingtheorie koppelt aan hoe en vooral waarom je op een pragmatische manier activaties inzet. Twee: bij opdrachtgevers aan tafel merkte ik ook dat hier beperkte kennis over is door bijvoorbeeld briefings waarin ons gevraagd wordt om een winactie te ontwikkelen met als doel nieuwe kopers aan te trekken. Een winactie is niet de beste activatiemechaniek hiervoor en met het voorschrijven van een activatiemechaniek in een briefing haal je er ook niet het beste uit.

Je hebt je ervaring dus veel ervaringen in het vak opgedaan zo te horen!
Richt je het boek dan ook vooral tot mensen die al langer in het vak zitten? Of ook tot een publiek wat net komt kijken?

Het boek is bedoeld voor iedere marketeer die instrumenten zoekt om tactische doelstellingen te realiseren. Je maakt kennis met een breed scala aan activatiestechnieken en hoe je die inzet. Het boek staat boordevol succesvolle casussen. Dat is leuk en leerzaam. Mensen die langer in het vak zitten zullen vast bepaalde zaken herkennen. Voor anderen is het compleet nieuw. Voor beide groepen geldt dat er bij het opzetten van activaties -al dan niet met promotionele producten- een hoop komt kijken. Je hebt rekening te houden met wet- en regelgeving, de mores van je handelskanaal, AVG, IT security en nog veel meer. Het handboek geeft je een praktische handleiding waar ook al deze onderwerpen voorbij komen. And the devil is in the detail, zo bewees de Netflix docufilm, Where's my jet? ook maar weer eens.

Inderdaad, dat doet mij ook gelijk aan die docu denken!
Hoe heb je de succesvolle casussen uitgekozen? Met alle details die onderdeel zijn van een succesvolle activatie

De casussen vind je door het hele boek heen en zijn allemaal voorzien van mooie beelden. Dat roept direct herkenning op. Iedere cases is vervolgens omschreven: wat? waarom? hoe? en indien bekend het eindresultaat. Daarnaast is er een apart hoofdstuk over historische cases.

Gaaf! Heb jij toevallig een favoriete casus, die jou nog blijft aanspreken?
Er zijn natuurlijk heel veel mooi casussen maar bijvoorbeeld De telefooncondoom van BEN blijf ik altijd een gave case vinden. BEN roept hiermee op om je mobiele phone vaker weg te leggen. Een prikkelende keuze voor een Telco. Mooi uitgevoerd en heel succesvol.

Leuke keuze!
Bedankt voor je tijd Martin, en natuurlijk alle succes met jouw handboek! 

Thanks!

Het Handboek voor Activaties en Promotionele Producten is hier te bestellen.